Tuesday, September 1, 2009

Aenn sunyi lepas Ekin kahwin

Aenn sunyi lepas Ekin kahwin




BELUM pun setahun usia perkahwinan kakak kembarnya, Nora' Asikin Rahmat, 30, dengan penyanyi kesayangan ramai, Mawi, si adik yang berwajah seiras, Aenn pula bakal mengikut jejak langkah untuk menamatkan zaman solo tidak lama lagi.

Khabar gembira itu disahkan sendiri oleh pemilik nama lengkap Nora' Ain Rahmat kepada Kosmo! semasa majlis tayangan rancangan menarik untuk lima saluran di Astro sepanjang hari raya nanti di Taman Bukit Jalil, Kuala Lumpur Khamis lalu.

Memang ada seri yang terpancar tatkala bertentangan mata dengan anak kelahiran Johor Bahru, Johor itu. Tidak dinafikan, empunya diri pada mulanya seperti malu-malu untuk mengungkapkan perkara yang berkaitan mendirikan masjid kepada umum.

Namum, disebabkan sikapnya yang terbuka dan profesional sepanjang perkenalan dengan penulis, Aenn akhirnya menguak satu-persatu lembaran tentang hari bahagianya pada penghujung September atau pun awal Oktober nanti.

Kata Aenn: "Insya-Allah, jika tiada sebarang aral melintang saya akan bernikah selepas Hari Raya Aidilfitri.

"Cuma saya mohon maaf sangat kerana saya tidak dapat mengulas lebih lanjut tentang lelaki pilihan hati ini. Harap orang di luar sana memahami pendirian saya.

"Saya tidak mahu mendedahkan nama dan siapakah si dia sebelum kami benar-benar sah diikat sebagai pasangan suami isteri.

"Apa yang saya boleh katakan dia ialah seorang duda yang mempunyai tiga orang cahaya mata, bekerja sebagai usahawan, berusia 41 tahun dan berasal dari Kuala Lumpur.

"Saya akan melakukan majlis pernikahan yang sederhana dan santai. Ini kerana saya ingin melaksanakan perkara yang wajib terlebih dahulu.

"Resepsi persandingan akan dibuat kemudian. Lagipun saya masih ada beberapa komitmen yang perlu disudahkan dahulu. Bimbang jugalah sebab tidak dapat beri sepenuh perhatian terhadap resepsi persandingan.

"Tetapi saya sendiri mahukan ia berlangsung dalam waktu terdekat selepas majlis pernikahan," tutur Aenn sempat melayangkan senyuman manis tanda dirinya sedang dilamun prahara cinta dengan pria idaman.

Bahkan sehingga ke saat ini, sebarang persiapan terutama untuk majlis akad nikahnya masih belum berjalan apatah lagi mahu memikirkan persediaan untuk menjalankan resepsi persandingan.

Dalam pada itu, Aenn memberitahu, dia sebenarnya pernah membuat perancangan untuk bergelar isteri orang pada tarikh yang sama dengan majlis Ekin dan Mawi yakni pada 20 Disember lalu.

"Tetapi saya melupakan niat ini kerana tidak mahu mengganggu majlis mereka yang mendapat liputan menyeluruh termasuk siaran langsung di kaca televisyen.

"Lagipun emak (Fatimah Saad) memberitahu tidak digalakkan adik-beradik untuk berkahwin serentak dan bersanding di atas satu pelamin yang sama.

"Saya sekadar mengikut nasihat emak dan menunda hari bersejarah saya ke tarikh lain yang bersesuaian tanpa ada sebarang bantahan," tuturnya.

Ketika diminta menghuraikan bagaimana dua jiwa dengan satu cinta itu bertamu, Aenn memberitahu, dia mengenali lelaki itu kira-kira dua tahun lalu.

"Saya mengenali dia pada tahun 2007 menerusi seorang kawan. Waktu itu kami hanya memulakan persahabatan seperti biasa sebelum menjadi semakin rapat dan selesa bersama.

"Kami memiliki banyak persamaan antara satu sama lain. Saya percaya faktor inilah menyebabkan saya dan dia lekas serasi walaupun baru saja berkenalan.

"Dia juga seorang lelaki penyayang dan matang sekali gus membuatkan saya cukup selesa apabila berdampingan dengannya," terang Aenn.

Tidak mampu menepis kesepian

Selain sudah sampai seru untuk mendirikan rumah tangga dan menguruskan keluarga, Aenn juga membocorkan satu lagi 'rahsia' kenapa dia mahu bergelar isteri orang secepat mungkin.


Aenn dan Ekin sangat akrab sehinga melakukan pelbagai aktiviti bersama sebelum Ekin berumah tangga.


Tanpa sesekali mahu berselindung, Aenn mengaku dia sudah bosan hidup kesunyian setelah Ekin berkahwin dengan Mawi sejak Disember tahun lalu.

"Bayangkan sebelum ini kami berdua ke mana saja tanpa berenggang. Kini saya berseorangan dan tidak punya kesempatan untuk selalu berjumpa dengan Ekin.

"Kesunyian ini memang terasa apatah lagi kalau Ekin pergi ke luar negara dengan Mawi untuk tempoh seminggu atau lebih.

"Masa saya banyak dihabiskan dengan melayari Internet menggunakan komputer riba sendiri. Tipulah kalau saya cakap saya tidak keluar rumah langsung.

"Cuma saya rasa satu kelainan yang cukup mendalam dengan ketiadaan Ekin. Nasib baik Mawi sendiri jenis individu yang tidak kisah dan terbuka kalau saya hendak jumpa atau keluar dengan Ekin.

"Kalau ada masa terluang terutama hujung minggu, saya akan datang ke rumah Ekin dan Mawi lepak sambil minum kopi. Adakalanya kami akan berbual sehingga larut pagi dan kemudian barulah saya akan pulang ke rumah.

"Tetapi tetap ada bezanya situasi Ekin sebelum zaman bujangnya dengan Ekin yang sudah menjadi hak milik orang," jawab Aenn dalam lontaran suara sedikit beremosi.

Sambutan Ramadan yang bermula 22 Ogos lalu dan perayaan Aidilfitri yang bakal menjelang kurang tiga minggu lagi nampaknya lebih memilukan hati Aenn.

Masakan tidak, sebagai adik-beradik kembar yang berkongsi segala-galanya dalam kehidupan, Aenn dan Ekin sudah terbiasa 'melekat' sambil melakukan aktiviti seharian bersama.

"Masa saya dan Ekin tinggal bersama, kami masih keluar rumah untuk bersahur dalam pukul 2 atau 3 pagi.

"Bahkan, kami pernah berdepan dengan pengalaman berbuka puasa dalam kereta semasa hendak pergi ke bazar Ramadan gara-gara terperangkap dengan kesesakan lalu lintas yang teruk.

"Nampaknya tahun ini saya kena membeli-belah baju raya seorang diri sebab Ekin barangkali sibuk menguruskan rumah tangga dan jadual seni Mawi.

"Sunyilah nampaknya berpuasa dan beraya tahun ini tanpa Ekin. Dia ialah kawan gaduh dan menangis saya," spontan luah Aenn yang hanya sekali bermalam di rumah Ekin dan Mawi di Bangi, Selangor sejak mereka berpindah ke situ.

Ingin bergelar usahawan berjaya

Selain mempunyai bakat sebagai pelakon, Aenn juga tidak terkecuali untuk meluaskan kemahiran yang dimiliki dengan mengusahakan perniagaan sendiri menerusi Ana Enterprise.


AENN memutuskan untuk menamatkan zaman anak daranya dengan seorang usahawan berusia 41 tahun yang sudah dikenalinya sejak dua tahun lalu.


Ditubuhkan baru empat bulan lalu, syarikat milik Aenn itu menyediakan barang-barang keperluan untuk sebuah hotel yang terdapat di Melaka.

"Seronok juga rasanya menjadi ahli perniagaan kerana saya dapat mencabar diri untuk mencapai kejayaan.

"Selain itu saya juga sedang gigih menguruskan perniagaan menjual hamper kuih-muih untuk hari raya nanti pada harga serendah RM120 untuk setiap satu.

"Disebabkan ketiadaan Ekin, saya hanya mengambil tempahan sebanyak 300 unit saja. Kerana itulah saya kena tangguh buat persiapan resepsi persandingan demi menyudahkan kerja yang masih banyak ini.

"Saya tidak boleh tamak mengambil tempahan hamper kerana tiada sesiapa yang membantu malah, saya juga kena pastikan seminggu sebelum raya hamper-hamper ini sudah siap dan dihantar kepada pelanggan.

"Kuih-muih yang ada dalam hamper ini ditempah oleh emak saya di Johor. Selain pembungkusan hamper yang menarik, saya juga kena pastikan kuih-muih yang ada di dalamnya enak," ujar Aenn bersungguh-sungguh.

No comments: