Tuesday, September 1, 2009

Mahu buka buku baru - Maizawati

Mahu buka buku baru - Maizawati


ANGGUN...Maizawati menggayakan jubah yang dijual di bawah labelnya sendiri, Abaya Maiza.


APA sahaja yang telah berlaku dalam hidupnya, dia reda dan pasrah dengan ketentuan Ilahi. Jauh sekali menyesal, sebaliknya Maizawati Zainal mahu bangkit semula bersama anak-anaknya untuk membina satu kehidupan baru.

Kalau boleh, usah lagi disingkap kenangan lalu yang cukup memeritkan itu kerana bagi empunya diri, dia memperolehi semangat baru untuk meneruskan kehidupannya.

Apatah lagi, bekas suaminya Akhil Hayy juga sudah memiliki kehidupan baru bersama isterinya, Waheeda yang dinikahi dua minggu lepas.

Saat bertemu dengannya di lokasi penggambaran iklan komersial biskut raya jenama Haiz dan Dor di Batu 10, Cheras, Kuala Lumpur minggu lalu, raut wajahnya yang mulus itu sudah cukup menceritakan segala-galanya.

Senyum manisnya menjawab setiap persoalan dengan tenang dan jelas membuktikan dia seorang wanita yang cukup tabah dan cekal.

"Alhamdulillah, kehidupan saya kini semakin tenang dan saya memang tidak mahu menoleh ke belakang lagi. Buat apa mahu difikirkan kenangan lalu.

"Apa yang penting kini adalah untuk mencari rezeki halal demi masa depan saya dan anak-anak. Saya gembira segala duka lalu diganti dengan rezeki yang melimpah ruah," ungkapnya dalam nada tenang.

Selama tiga tahun berdepan dengan kesulitan sehingga hidupnya terumbang-ambing, Maizawati atau lebih mesra disapa Maiza menjelaskan kehidupannya sekarang dan dahulu tiada bezanya.

Malah kata Maiza, dia kini semakin optimis dengan setiap langkah yang diambilnya dan kekuatan yang diperolehi adalah daripada empat orang anak yang kini di bawah jagaannya.

Menerusi perkahwinan pertamanya, Maiza memperoleh dua orang cahaya mata iaitu Deanna Sofea dan Daniel Ariff, masing-masing berusia 16 dan 15 tahun.

Sementara itu, hasil perkahwinan keduanya dengan Akhil pula dikurniakan dengan empat orang anak iaitu Siti Nurmaisarah, 12, Muhammad Sharif Hidayatulloh, 11, Muhammad Shakir Hidayatulloh, 8 dan Muhammad Syathiri Hidayatulloh, dua setengah tahun.

Hanya Siti Nurmaisarah dan Muhammad Sharif sahaja yang kini tinggal bersama Akhil, manakala yang lain tinggal bersamanya di Ipoh, Perak.

"Saya bersyukur kerana anak-anak begitu memahami dengan situasi yang berlaku. Alhamdulillah, mereka kini pun dah mula menerima kenyataan hidup yang tertulis," jelas ibu tunggal berusia 34 tahun itu lagi.

Mengenai tanggapan masyarakat terhadap dirinya yang dikatakan cuba menagih simpati dengan menceburi bidang seni, ternyata Maiza tidak cepat melatah mahupun melenting.

Sebaliknya, dia mempunyai pandangan tersendiri dan memberikan jawapannya sebaik mungkin. "Memang susah untuk memuaskan hati semua pihak tetapi saya percaya hanya segelintir sahaja yang bersikap demikian.

"Saya sudah terangkan dulu tidak pernah terlintas mahupun terdetik untuk saya berdepan dengan media dan menceritakan permasalahan yang berlaku dalam rumah tangga saya ketika itu.

"Apa yang saya lakukan adalah untuk memberikan penjelasan dan tidak juga untuk menuding jari pada sesiapa. Alhamdulillah, ramai yang memuji sikap saya yang berani berterus-terang dan mereka bijak untuk menilai," ujar Maiza panjang lebar.

Mengenai penglibatan pertamanya untuk iklan komersial biskut raya yang kini sudah pun ditayangkan, Maiza tertarik dengan konsep 1Malaysia yang ditonjolkan dalam iklan tersebut.

Apatah lagi, berlakon iklan komersial tidak memerlukan waktu yang panjang juga menjadikan Maiza tidak teragak-agak untuk menerimanya.

"Lagipun produk ini adalah keluaran bumiputera dan setidak-tidaknya saya menyokong produk tempatan. Tetapi, jangan salah sangka pula ya. Saya bukan duta untuk produk ini," tuturnya lembut sambil mengukir senyuman manis.

Iklan komersial berkenaan diterbitkan oleh penerbit drama terkenal, Yong Rahimah Mohd. Johari menerusi syarikatnya, Graphidex Resources Sdn. Bhd., dan diarahkan oleh Zulkiflee Salleh Ghani.

Maiza juga tidak menafikan ada menerima beberapa tawaran berlakon untuk drama bersiri dan telemovie.

TIDAK menolak tawaran

Dan, jelasnya, dia langsung tidak akan menolak tawaran yang datang kepadanya asalkan watak dan skripnya tidak bercanggah dengan penampilan serta perwatakan dirinya.

"Bidang seni bukanlah satu bidang baru untuk saya kerana sejak kecil, saya sudah didedahkan oleh ayah saya yang banyak mengenali orang industri.

"Cuma dia tidak menggalakkan anak-anaknya untuk berkecimpung dalam dunia seni," katanya lagi.

Maiza yang peramah dan mudah mesra ini turut diusik dengan persoalan cinta dan jodoh.

Sambil ketawa kecil, dia tidak mahu terlalu memikirkan soal itu buat masa ini kerana dia mahu mementingkan masa depan dirinya dan anak-anak terlebih dahulu.

Tetapi jelasnya, dia tidak mampu menolak qada dan qadar seandainya sudah tertulis di loh mahfuz dia menemui jodoh dalam waktu terdekat ini.

"Jujurnya, tiada siapa lagi yang bertakhta di hati saya tetapi saya tidak menafikan ramai yang cuba mendekati dan ingin berkenalan.

"Saya tidak boleh berkata tidak kerana soal jodoh ini akan datang apabila sudah ditetapkan oleh Allah. Kalau terdetik dan terbuka pintu hati saya untuk seseorang, saya terima

"Tetapi saya harus akui, pengalaman lalu sedikit-sebanyak membuatkan saya sedikit serik dan berhati-hati," katanya dengan maksud yang mendalam.

Sementara itu, untuk menampung kehidupannya juga Maiza kini aktif menjalankan perniagaan pakaian muslimah dan jubah yang diimport dari Dubai.

Apa yang membanggakan kesemuanya itu adalah di bawah labelnya sendiri, Abaya Maiza.

"Perniagaan ini masih lagi baru dan saya pun sedang mencari agen dan wakil untuk perniagaan ini. Kalau ada yang berminat, boleh hubungi saya di talian 019-6450814," ujarnya.

No comments: