"Kalau tiap-tiap tahun sambut merdeka tetapi tidak menghayati dan menghargai nilai kemerdekaan itu sendiri, tidak ada maknanya sambutan itu dibuat" – PIERRE ANDRE
JIKA tiga selebriti popular Aznil, Rozita dan Liyana kali pertama menjejakkan kaki ke Sekolah Menengah Taman Setiawangsa, lain pula ceritanya bagi Pierre Nazarul Andre atau Pierre Andre. Menjayakan fotografi di sekolah itu sangat bermakna buat dirinya kerana dia pernah menuntut di sekolah tersebut.
Bertemu kembali dengan guru-guru yang pernah mendidiknya sehingga menjadi seorang yang terkenal seperti hari ini adalah satu perasaan yang tidak boleh digambarkan dengan kata-kata.
Terlihat di wajahnya, perasaan gugup bercampur gembira saat tiba di pekarangan sekolah. Senyumannya meleret sehingga ke telinga begitu juga dengan pelajar dan guru-guru di sekolah itu yang pasti berbangga dengan pencapaian bekas pelajarnya.
"Saya terkejut sangat bila sampai sahaja di sekolah ini. Saya lihat sampir separuh guru yang ada di sana adalah guru yang pernah mengajar saya.
"Malah, sejak sekolah lagi mereka tahu yang saya akan jadi pengarah dan penulis sebab semasa sekolah saya banyak buat persembahan. Namakan apa sahaja majlis sekolah mesti ada saya dan rakan-rakan," ungkap pemuda berusia 24 tahun itu.
Jelasnya, kembali ke sekolah lamanya telah membuka kembali memori manis ketika bergelar seorang pelajar apatah lagi Pierre merupakan antara pelajar terkenal di kalangan guru-guru.
"Saya nakal juga masa sekolah, macam-macam perkara yang saya lakukan tetapi minat saya tetap terarah pada penulisan dan pengarahan sehingga ke hari ini. Sebab itu guru-guru saya tidak terkejut dengan bidang pilihan saya.
"Terubat juga rindu pada sekolah tetapi ada sedikit rasa kekok. saya faham perasaan pelajar hari ini kerana dulu saya pun macam mereka juga.
"Saya ingat lagi dulu masa sekolah, penyanyi, Zainal Abidin pernah datang ke sekolah saya bagi ucapan macam saya buat hari ini. Masa itu rasa seronok bila dapat tengok dia. Lepas itu tiap-tiap hari gembira nak ke sekolah," cerita Pierre tentang kenangan semasa menjadi pelajar sekolah.
Bercakap tentang kemerdekaan pula bagi Pierre, selain bebas daripada penjajah, kemerdekaan juga membawa maksud memerdekakan diri daripada kegagalan dan itu perlu ada pada setiap manusia.
"Kalau sambut tiap-tiap tahun tetapi tidak menghayati dan menghargai nilai kemerdekaan itu sendiri, tidak ada maknanya sambutan itu dibuat," katanya.
Namun, bagi Pierre terdapat jurang perbezaan yang cukup besar antara pelajar sekolah dulu dan sekarang dalam memahami erti kemerdekaan negara.
"Saya rasa tidak semua faham erti merdeka. Kebanyakan mereka pergi sambutan merdeka di mana-mana lokasi untuk tengok artis sahaja. Suku daripada mereka faham erti merdeka. Mereka semua seakan-akan tidak kisah kerana terlalu dimanjakan," ujarnya.
Beritahunya lagi, semua itu jelas kelihatan apabila dibandingkan dengan penerimaan rakyat terhadap filem bercorak patriotisme dan genre yang lain.
"Filem pun macam itu juga, kalau negara Iran filem tentang negara yang memaparkan kesusahan dan kesengsaraan pasti berjaya, tetapi tidak di negara kita yang lebih suka dengan filem hiburan semata-mata.
"Kalau mereka tidak suka melihat kesusahan dan kepayahan yang digambarkan dalam filem, maknanya mereka tidak kenal erti pengorbanan orang terdahulu. Saya rasa orang faham dengan apa yang saya rasa," bicaranya.
Benar kemerdekaan bukan sahaja terletak pada negara tetapi semuanya yang menggerakkan negara itu ke satu tahap yang lebih baik.
Ditanya pula apa erti kemerdekaan dalam kerjayanya sebagai seorang anak seni, lama Pierre terdiam lalu menjawab: "Saya rasa merdeka dengan apa yang saya rasa nak lakukan.
"Saya bebas memilih kerjaya yang disukai dan diminati serta merdekakan diri daripada satu kegagalan. Macam saya sendiri, setiap kali tiba 31 Ogos, saya tidak pernah pergi KLCC tengok bunga api kerana itu bukan cara saya.
"Bagi saya sambut merdeka adalah dengan keluarga. Makan bersama keluarga. Merdeka tidak akan terasa tanpa keluarga. Apa yang ada di luar sana lebih kepada hiburan," tuturnya.
No comments:
Post a Comment