Wednesday, August 26, 2009

Konsert kali ke-4 Pop Shuvit di Jepun

Konsert kali ke-4 Pop Shuvit di Jepun


SAMBUTAN para peminat di Jepun menyebabkan Pop Shuvit sering mengadakan persembahan di sana.


JIKA tiada sambutan daripada para peminat di Jepun, kumpulan rapcore terkenal tempatan, Pop Shuvit tidak mungkin akan mengadakan lagi konsert bergerak terbaru mereka di negara matahari terbit itu mulai 28 Ogos ini.

Kumpulan yang dianggotai oleh Moots! selaku vokalis, DJ Uno (turntable), JD (gitar), AJ (bass) dan Rudy (dram) itu membuktikan mereka kini semakin diterima oleh ramai peminat selepas tiga kali mengadakan konsert bergerak di sana.

Menurut DJ Uno atau nama sebenarnya Syazleey Zalsyam, 28, menerusi konsert Gangima Nite Tour 2009 itu mereka akan mengadakan tiga konsert iaitu masing-masing di Nagoya pada 28 Ogos ini, Osaka (29 Ogos) dan Tokyo (30 Ogos).

"Ini adalah konsert bergerak kali keempat Pop Shuvit di Jepun seleps kali pertama diadakan pada tahun 2005 diikuti 2006 dan 2007. Cuma pada tahun lepas sahaja kami tidak berkunjung ke Jepun kerana ada konsert lain.

"Pada tahun lalu kami sibuk mengikuti kumpulan My Chemical Romance dalam konsert bergerak mereka di Asia. Kami merupakan artis undangan mereka pada konsert di Manila, Filipina dan Hong Kong," katanya kepada Hits.

Melonjakkan nama

Konsert Gangima Nite Tour 2009 itu merupakan kesinambungan atas sambutan para peminat Pop Shuvit dan juga rakan-rakan mereka di Jepun yang banyak membantu melonjakkan nama mereka dalam persada muzik selama ini.

DJ Uno tidak menafikan sambutan yang cukup memberangsangkan itu secara tidak langsung memberi kepercayaan kepada syarikat telekomunikasi Celcom menaja Pop Shuvit bagi menjayakan konsert bergerak tersebut.

"Sebelum ini konsert bergerak kami di Jepun kami usahakan sendiri, tetapi kali ini Celcom telah bersetuju menajanya. Kami telah bekerjasama dengan Celcom menjayakan peraduan Gox, Got Friends di laman web mereka baru-baru ini.

"Seorang pemenang bertuah telah dipilih mendapat dua tiket bagi mengikuti kami pada konsert bergerak yang akan diadakan di Jepun pada minggu ini. Peraduan itu dijalankan selama dua minggu di mana ia ditaja oleh Celcom.

"Konsert ini bukan setakat membuktikan sambutan para peminat kami di Jepun yang semakin bertambah tetapi juga kepercayaan syarikat seperti Celcom terhadap genre muzik yang kami ketengahkan ini selama ini," ujarnya.

Jelas DJ Uno, sambutan para peminat di Jepun katanya dapat dilihat berdasarkan jualan album sulung mereka terbitan EMI berjudul Take It 'N Shuvit yang berjaya dijual hampir 50,000 unit biarpun tanpa promosi meluas di sana.

Sempena dengan konsert Gangima Nite Tour 2009 itu, kumpulan berasal dari Kuala Lumpur itu juga tidak akan melepaskan peluang mempromosikan album single terbaru mereka berjudul Oh Sizuka.

"Sewaktu di Jepun kami akan mengadakan konsert bersama beberapa kumpulan tempatan yang terkenal di sana seperti Uzumaki dan Rize. Kawan-kawan kami di sana banyak membantu memperkenalkan nama kami selama ini.

"Biasanya dalam satu-satu persembahan yang kami adakan di sana ia ditonton sekitar 1,000 hingga 2,000 penonton. Setiap kali mengadakan konsert di sana, persembahan Pop Shuvit akan dirakamkan dalam bentuk video.

"Selepas itu, kami akan mengedarkan hasil rakaman video itu kepada stesen-stesen televisyen seperti Channel V dan 8TV untuk ditayangkan kepada umum," katanya yang akan berada seminggu di Jepun sempena konsert itu.

Tambah DJ Uno, buat masa ini Pop Shuvit bergerak aktif dalam bidang muzik menerusi syarikat mereka sendiri iaitu Shuvit Management, manakala urusan edaran album pula akan dilakukan oleh Universal Music Sdn. Bhd.

No comments: