Saturday, August 29, 2009

Dua hari Saluran SITI

Dua hari Saluran SITI


SITI dan Khairul Anwar pada sidang media pengumuman Saluran SITI di Bukit Jalil baru-baru ini.


MENJADI salah seorang ikon negara, tidak hairan jika Datuk Siti Nurhaliza diberi satu saluran khas oleh Astro sempena sambutan kemerdekaan 31 Ogos ini. Siti yang telah mengharumkan nama negara serta berjaya di persada seni antarabangsa menjadi aspek utama mengapa dia dipilih.

Diberi nama SITI yang boleh ditonton menerusi saluran Astro 188, ia akan disiarkan dua hari tanpa henti bermula pukul 8 malam 30 Ogos sehingga pukul 11.59 malam 31 Ogos. Menurut Naib Presiden Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh, idea saluran itu timbul kerena pihaknya mahu meneruskan kempen NegaraKu dan The Best of 1Malaysia yang turut dianjurkan oleh Astro.

"Selain program-program khas kemerdekaan, kami juga mahu memaparkan program yang menceritakan kejayaan individu dalam mengharumkan nama negara. Maka, selepas mengambil kira banyak aspek, kami memilih Siti untuk saluran khas kami.

"Lagipun disebabkan Hari Merdeka turut disambut pada bulan Ramadan, kami tidak boleh menyiarkan program-program yang keterlaluan. Jadi Siti adalah sesuai dengan dua acara itu," kata nya pada sidang media mengumumkan saluran SITI.

Saluran khas untuk Siti itu juga dilihat lebih relevan kerana penonton dapat menyaksikan kesemua program yang disediakan termasuk Konsert Siti Nurhaliza Fantasia Tour, beberapa klip video Siti yang disertakan dengan temu bual eksklusif Siti.

Namun, inti pati utama saluran percuma itu ialah Konsert Eksklusif Satu Datuk Siti Nurhaliza. Konsert itu yang diadakan di Istana Budaya pada 26 hingga 28 Jun lalu hanya dapat dikongsi dengan lebih kurang 4,200 audiens.

"Siti terharu kerana dalam ramai-ramai orang, mereka pilih Siti menjadi wajah salah satu saluran khas sempena Merdeka. Walaupun hanya dua hari, konsert Satu Siti itu tidak pernah ditayangkan di mana-mana TV.

"Ia adalah hadiah Siti kepada peminat Siti. Lagipun konsert Satu Siti itu amat bersesuaian dengan tema kemerdekaan, 1Malaysia," kata Siti yang turut menghadiri sidang media itu.

Berbincang dengan pihak Astro sebelum membuat perancangan isi kandungan saluran, Konsert Eksklusif Satu Datuk Siti Nurhaliza selama dua jam setengah itu akan ditayang sebanyak enam kali selama dua hari itu.

"Rasanya dengan ada saluran khas ini, penonton lebih fleksibel untuk menonton mengikut kesesuaian masa masing-masing. Jika program-program itu disiarkan di saluran lain, waktu penyiarannya amat terhad. Maka, pada bulan Ramadan ini, penonton boleh menonton walaupun pada awal pagi," tambah Khairul lagi.

Berasa seronok dengan saluran khas itu, Siti merasakan dua hari tayangan sudah cukup sebagai satu penghargaan kepadanya. Namun, jika saluran itu boleh diteruskan, Siti sudah bersedia dengan pelbagai idea.

"Kalau ada saluran sendiri setiap masa, nanti orang cakap Siti syok sendiri. Tapi jika ada, Siti ada banyak idea seperti game show. Itu adalah salah satu cara untuk mendekati hati penonton. Cuma, itu adalah angan-angan Siti sekarang. Dua hari sebenarnya satu permulaan yang baik untuk karier Siti sekarang," jelas penyanyi nombor satu negara itu.

No comments: