Saturday, August 29, 2009

Kahwin dalam 100 hari?

Kahwin dalam 100 hari?


SELEPAS 24 tahun berahsia, Selesa lalu, Andy tampil di Lapangan Terbang Hong Kong sambil memegang erat tangan Carol.


KISAH peribadi aktor popular, Andy Lau mempunyai banyak persamaan dengan kehidupan pelakon aksi terkenal, Jackie Chan. Berkongsi populariti terutama di negara-negara Asia, kedua-dua aktor Hong Kong itu mencipta spekulasi yang sama.

Jackie telah merahsiakan hubungannya dengan aktres, Lin Fengjiao dan hanya mendedahkan hubungan mereka selepas 15 tahun kemudian iaitu semasa kematian ayah angkat Jackie, Leonard Ho pada tahun 1998. Fengjiao yang bersara daripada dunia hiburan melahirkan anak mereka, Jaycee Chan muncul buat kali pertama sebagai 'isteri' Jackie pada tahun yang sama.

Andy, 48, pula menjadikan bekas Ratu Cantik Malaysia, Carol Zhu Li Qian, 43, sebagai kekasih gelapnya selama 24 tahun. Mereka dikatakan mempunyai dua orang anak tetapi dinafikan oleh Andy.

Jadi adakah hubungan antara Andy dan Carol akan didedahkan selepas upacara pengkebumian ayah Carol, Zhu Jian Chen?

Itu persoalan yang menjadi perhatian media serta peminat semasa upacara pengkebumian Jian Chen, 73 tahun yang meninggal dunia pada 18 Ogos lalu selepas menjalani pembedahan selama lima jam untuk membuang darah beku selepas pendarahan di otak.

Adakah Andy akan memainkan peranan sebagai menantu lelaki atau mereka sebenarnya hanya sekadar pasangan kekasih?

Mengikut tradisi masyarakat Cina, mayat si mati tidak akan dikebumikan terlebih dahulu selama beberapa hari untuk memberi peluang kepada saudara-mara dari jauh memberi penghormatan terakhir kepada jenazah.

Maka, dalam masa lima hari itu, kediaman Carol di Bukit Jalil, Selangor dikelilingi hampir 100 paparazi antarabangsa serta media tempatan kerana yakin Andy berada di kediaman itu.

Namun, disebabkan kawalan ketat dengan menggunakan hampir 50 payung besar, semua jurukamera gagal untuk merakamkan gambar Andy.


CAROL tetap setia di sisi Andy biarpun hidup sebagai kekasih gelap tanpa boleh diketahui orang ramai.


Malah, keluarga terdekat yang hadir juga dihalang untuk membawa bersama telefon bimbit bagi melindungi Andy.

Difahamkan Andy terbang terus ke Malaysia dengan jet peribadi apabila mengetahui berita mengenai kematian ayah Carol. Dia ketika itu baru sahaja menghabiskan acara kutipan amal untuk mangsa taufan Morakot di Hong Kong.

Menurut seorang jiran Carol, "Ada beberapa orang melihat Andy memberikan arahan kepada pegawai keselamatan untuk menghalang wartawan masuk ke kawasan perumahan dengan memberikan mereka RM10. Menariknya wang sedikit itu berjaya membuat kawalan di sekitar perumahan Carol lebih ketat terutamanya daripada pihak media."

Andy tidak kelihatan sepanjang lima hari itu walaupun semasa memberi penghormatan terakhir pada 22 Ogos lalu. Malah, bagi melindungi Andy, namanya telah dikeluarkan daripada senarai obituari untuk cetakan surat khabar. Selain itu, setiap tetamu yang hadir perlu mendaftarkan nama untuk mengesahkan identiti.

Tujuh pengawal peribadi juga ditugaskan untuk menjaga khemah besar serta tandas bergerak bagi mengelakkan orang luar menceroboh. Para media yang berkampung berdekatan dengan kediaman Carol juga dihalau dan kemudian diberi amaran.

Bijak bermain helah supaya tidak dikesan wartawan, ramai yang berpendapat Andy akan pulang sehari awal iaitu pada hari keenam kematian Jian Chen. Namun, Andy sekali lagi 'menguji' kesabaran media apabila dia tidak menaiki kapal terbang Cathay Pacific CX720 pada pukul 9.20 pagi untuk kembali ke Hong Kong pada 23 Ogos lalu.

Media dari Hong Kong, Malaysia dan Singapura telah berkumpul di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) seawal pukul 7 pagi pada hari itu. Tidak mahu melepaskan sebarang peluang, para wartawan dipecahkan kepada tiga kumpulan untuk menunggu di tiga pintu masuk tetapi Andy tidak kelihatan sehingga pukul 9.30 pagi.

Memandangkan terdapat satu lagi penerbangan ke Hong Kong, MH072, mereka tetap setia menunggu bagi mengelakkan Andy 'melarikan diri'. Akan tetapi, Andy tetap tidak mendaftar diri untuk penerbangan Cathay Pacific (1.30 petang dan 5.40 petang) ke Hong Kong.

Kehampaan pihak media akhirnya terjawab apabila mereka berdua dikesan berada di tanah perkuburan 'bapa mertuanya' di Fujian Pacific Hill, Sepang, keesokan harinya.

Andy ditemani Carol dan adik Corol bersama suaminya ke tanah perkuburan itu untuk upacara sembahyang pada hari ketujuh kematian. Hadir bersama ialah tiga pegawai peribadi tetapi tiada kanak-kanak atau saudara-mara lain berada di sana.

Ini membuktikan Andy mempunyai kedudukan penting dalam keluarga tersebut. Dia yang berpakaian kemeja-T putih dan seluar jean kelihatan sedih tetapi masih mengambil langkah bijak berdiri berjauhan dengan Carol. Wajah Andy yang sedih jelas membuktikan betapa eratnya hubungan Andy dengan Jian Chen.

Apabila Andy sedar kelibat wartawan di situ, dia dengan sengaja menyembunyikan diri tetapi ketika gilirannya untuk memberi penghormatan, Andy tampil dengan berani di depan pusara ayah Carol. Seperti biasa, para wartawan turut dihalau daripada tanah perkuburan itu.

Upacara sembahyang itu dilaksanakan dalam masa 10 minit dan mereka berempat kemudian menaiki kereta hitam bercermin gelap.


DALAM masa 100 hari, jika mereka berkahwin Carol akan bergelar Mrs. Lau.


Tidak diketahui sama ada Andy membuat sebarang perjanjian di hadapan pusara ayah Carol, namun, mengikut istiadat masyarakat Cina di Malaysia, Andy diperlukan untuk berkahwin dengan Carol dalam masa 100 hari jika mereka mempunyai niat itu. Jika tidak, pasangan itu terpaksa menunggu selama tiga tahun.

Sementara itu, Andy meninggalkan mesej pada forum AWC Internet kepada peminat, "Saya amat baik! Semua orang tidak perlu bimbang pasal saya. Ayah Carol kini boleh berehat dengan aman dan ini adalah apa yang saya harapkan."

Mesej itu telah menyebabkan kesesakkan pada laman web itu kerana terlalu ramai peminat cuba untuk menghubungi Andy.

Tambah seorang peminat Andy, penyanyi itu telah berjanji untuk mengumumkan berita jika dia ingin berkahwin. "Dalam laman Andy World Club, Andy telah berjanji bahawa dia akan memberitahu peminatnya terlebih dahulu sebelum memberitahu media jika dia mahu berkahwin atau mengumumkan hubungannya. Tapi buat masa ini, kami belum menerima sebarang berita gembira lagi."

"Malah dalam mesej yang ditinggalkan oleh peminat, ramai di antara mereka memberikan nota sokongan dan meminta Andy supaya tidak bersedih. Kami semua boleh menerima Andy walaupun dia mahu mengumumkan hubungannya."

Menurut seorang pekerja Focus Film, "Andy akan memberikan prihatin yang sama terhadap semua kawannya (apabila keluarga terdekat mereka meninggal dunia). Mengenai semua tekaan atau tuduhan yang dibuat oleh media, kami tidak mempunyai sebarang komen."

Bagaimanapun sehari selepas itu, industri hiburan Asia dikejutkan dengan foto yang dirakamkan apabila Andy akhirnya memecah tabu selama 24 tahun dengan muncul di khalayak bersama Carol. Lebih manis dia memegang dengan erat tangan kekasih gelapnya itu.


ANDY dalam bulatan membuat penghormatan terakhir kepada ayah Carol, Jian Chen di Tanah Perkuburan Fujian Pacific Hill, Sepang.


Andy, tahu ramai wartawan akan menunggunya di lapangan terbang Kuala Lumpur serta Hong Kong tetapi dia masih memegang tangan Carol. Mereka dilihat bersama di KLIA sekitar 5 petang untuk pulang ke Hong Kong. Namun, perjalanan mereka ke bilik menunggu hanya mengambil masa tiga minit dan Andy tidak menjawab sebarang soalan wartawan.

"Akhirnya Andy melakukan sesuatu untuk Carol yang sudah dinantikannya sejak 24 tahun lalu. Namun, agak menyedihkan hanya selepas kematian bapa Carol sahaja akhirnya Andy membuat pengakuan mengenai hubungan mereka," tulis seorang peminat dalam laman web Andy.

Andy dan Carol pernah dikhabarkan sudah berkahwin di Kanada pada tahun 1992 dan mempunyai sepasang anak lelaki dan perempuan. Seorang bekas menteri pernah mendedahkan bahawa mereka telah mendaftarkan perkahwinan di Malaysia.

Tetapi dengan 'pengakuan' yang dibuat Andy pada 25 Ogos lalu, nampaknya Carol semakin mendekati impiannya untuk bergelar Mrs. Lau. Adakah ia akan terlaksana dalam masa 100 hari ini? Kita cuma hanya boleh tunggu dan lihat.

No comments: