Friday, July 17, 2009

Konsert Nostalgia X'Travaganza Semalam Di Malaysia (KNXSDM) mengimbau nostalgia silam

Konsert mengimbau nostalgia silam


RIA Resty Fauzy mengajak seorang penonton menari bersama-samanya menerusi lagu Cintaku Sedalam Lautan Atlantik. Gambar RASHID MAHFOF


RAMAI penyanyi dari Malaysia dan Indonesia yang popular pada tahun-tahun 1960-an dan 1970-an kini sudah tidak menyanyi lagi.

Ada di antara mereka yang sudah bersara, menjalankan perniagaan sendiri ataupun lebih banyak menghabiskan masa bersama anak cucu masing-masing.

Walaupun sudah lama tidak memegang mikrofon, tetapi minat menyanyi dan ingatan terhadap para peminat masih menebal dalam diri mereka.

Malah, lama tidak menyanyi juga bukan menjadi alasan buat mereka membuktikan bahawa bakat menyanyi yang dimiliki itu tidak pernah lenyap.

Senario itu dapat dilihat menerusi Konsert Nostalgia X'Travaganza Semalam Di Malaysia (KNXSDM) yang diadakan di Life Centre, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pada konsert anjuran Music City itu, seramai 10 artis veteran termasuk dari Malaysia, Indonesia dan Singapura telah membuktikan hakikat tersebut.

Malaysia diwakili penyanyi Datuk Malek Ridzuan, Zaleha Hamid dan Halil Chik. Manakala Indonesia pula disertai oleh penyanyi Ernie Djohan, Endang S. Taurina, Vivi Sumanti, Tetty Kadi, Tommy J. Pisa dan Ria Resty Fauzy. Sementara Singapura pula menampilkan penyanyi Othman Hamzah.

Usia yang lebih separuh abad tidak menghalang semua penyanyi terbabit menyanyi dengan baik, malah mereka turut berjaya mengimbau nostalgia para penonton pada malam itu.

Biarpun setiap penyanyi hanya menyanyikan dua lagu sahaja tetapi lagu-lagu yang didendangkan memang popular ketika di zaman kegemilangan mereka.

Pentas persembahan dibuka dengan kemunculan Vivi Sumanti dengan lagu berjudul Rindu, Ernie Djohan (Teluk Bayu), Malek Ridzuan (Kelip-Kelip Ku Sangkakan Api), Tetty Kadi (Siapa Pernah Jatuh Cinta) dan Tommy J. Pisa (Suratan).

Persembahan terus dihangatkan apabila Endang S. Taurina muncul dengan lagu Bintang Di Langit Jangan Dihitung, Halil Chik (Joget Bunga Melati), Ria Resty Fauzy (Cintaku Sedalam Lautan Atlantik), Zaleha Hamid (Kerna Pengalaman) dan Othman Hamzah (Gadis Melayu).

Capai sasaran

Biarpun lebih 90 peratus penonton yang menyaksikan konsert itu berusia 50 tahun ke atas tetapi ia tidak menghalang mereka untuk menyanyi bersama-sama penyanyi-penyanyi terbabit.

Penyanyi seperti Endang S. Taurina dan Zaleha Hamid misalnya, sanggup turun ke bawah pentas untuk menyanyi lebih dekat dengan para penonton yang rata-rata duduk sopan di kerusi yang disediakan.

Namun, apabila Endang menghulurkan mikrofon ke mulut penonton yang didekatinya, perasaan untuk turut sama menyanyikan lagu Apa Yang Ku Cari itu seakan-akan tidak dapat ditahan oleh peminat terbabit.

Malah, suasana bertambah meriah apabila ada di antara penonton yang turut menari bersama-sama lagu-lagu malar segar yang dipersembahkan pada konsert itu.

Syarikat rakaman Life Records yang bertindak sebagai label rasmi konsert tidak menafikan sambutan hangat dan meriah sepanjang konsert yang mengenakan tiket berharga RM95, RM65 dan RM45 itu berlangsung.

Pengurus Besar Life Records Singapura, Osman Arrifin berkata, konsert itu boleh dikatakan mencapai sasarannya berdasarkan lebih 72 peratus tiket berjaya dijual.

"Sebanyak 72 peratus jualan tiket daripada 1,000 kapasiti penonton yang boleh memuatkan dewan ini telah dijual. Saya menjangkakan lebih 700 penonton memenuhi Life Centre pada malam ini.

"Ini suatu permulaan yang baik. Pada masa depan kami merancang untuk mengadakan lagi konsert seperti ini dengan membawa lebih ramai penyanyi dari Singapura seperti Rahimah Rahim," ujarnya.

Konsert yang bermula pukul 8.40 malam itu direhatkan sementara waktu pada pukul 9.30 malam sebelum ia disambung semula kira-kira 20 minit kemudian.

Sewaktu masa sanggang itu, para penonton mengambil kesempatan keluar dewan bagi mendapatkan album kompilasi lagu-lagu penyanyi terbabit berjudul Nostalgia X'travaganza yang diterbit serta diedarkan oleh Life Records.

Ernie Djohan menyambung persembahan fasa kedua menerusi lagu Kau Selalu Di Hatiku, Malek Ridzuan (Sampai Di Sini), Vivi Sumanti (Sekadar Bertanya), Tetty Kadi (Tarikan Nafas Yang Terakhir) dan Zaleha Hamid (Pria Idaman).

Seterusnya Ria Restu Fauzy tampil dengan lagu Sepatu Dari Kulit Rusa, Halil Chik (Kemesraan), Tommy J. Pisa (Jangan Biarkan Aku Menangis), Endang (Apa Yang Ku Cari) dan Othman Hamzah (Tanjung Puteri).

Persembahan sempena Festival Kuala Lumpur 2009 itu diakhiri dengan menyaksikan 10 penyanyi terbabit muncul di pentas dengan menyanyikan sebuah lagu berjudul Sepanjang Jalan Kenangan secara beramai-ramai.

No comments: