Sunday, July 19, 2009

Luckylaki dieksploitasi Dhani?

Luckylaki dieksploitasi Dhani?


DARI kiri: Al, El dan Dul menjadi pemuzik hasil rekrut bapa mereka, Ahmad Dhani untuk grup yang digelar Luckylaki.



AHMAD DHANI


ANAK-ANAK lelaki Ahmad Dhani, penggerak utama kumpulan Dewa 19 rupa-rupanya mempunyai minat yang berbeza dengan bapa mereka. Kalau bapa mereka gilakan muzik, Al, El dan Dul sebenarnya lebih menyukai permainan bola sepak dan bercita-cita mahu menjadi pemain bola antarabangsa.

Namun, oleh kerana faktor umur, mereka mengambil keputusan untuk menjadi anak band terlebih dahulu.

Ketiga-tiga mereka dengan nama sebenar Ahmad Al Gazali, El Jalaluddin Rumi, dan Ahmad Abdul Qodir Jaelani mewarisi bakat dan ego ayah mereka sebagai pemuzik dengan menubuhkan sebuah band, Luckylaki dan bermain instrumen sendiri tanpa pertolongan individu lain.

Single pertama mereka bertajuk Superman telah berjaya membuahkan cakap-cakap peminat dan mendapat perhatian ramai.

Dikhabarkan kali pertama mereka membawakan lagu itu di kaca televisyen dan dimasukkan ke dalam laman Youtube, lebih 5,000 peminat mengakses laman tersebut dalam tempoh sejam. Ini sekali gus menggambarkan kehebatan mereka.

Putera kebanggaan Ahmad Dhani ini membawakan muzik beraliran pop-rock-punk dan lagu ciptaan ayah mereka sendiri. Lagu Superman, taruhan pertama Luckylaki menceritakan ego seorang lelaki. Ia bertemakan nasihat seorang ayah kepada anaknya untuk menjadi seorang yang berani dan tidak cengeng.

Dikhabarkan cuba mengeksplotasi anak-anak sendiri, Ahmad Dhani yang sentiasa mempunyai jawapan kepada setiap soalan menjawab dalam satu temu ramah: "Eksploitasi anak tidak ditujukan kepada anak-anak yang berbakat. Kalau eksploitasi, ia bersifat paksaan."

Menurutnya, apa yang dilakukan oleh Luckylaki bukan eksploitasi kerana terdapat unsur hobi dan kesenangan. Malah band anak muda ini dikhabarkan ditawarkan bayaran yang lumayan untuk satu persembahan.

No comments: