Monday, August 17, 2009

Artis muda malas bangun awal

Artis muda malas bangun awal

BERCAKAP lagi pasal FFM22, Kak Pora juga kena beri pujian kepada mereka yang terbabit secara langsung dan tidak langsung sebab bukan senang pihak penganjur hendak menguruskan lebih 600 artis dan delegasi dari Semenanjung untuk berkumpul di Sabah. Silap hari bulan boleh kena darah tinggi dibuatnya.

Bila sudah berkampung di tempat orang, secara automatik segala pergerakan dipantau mengikut jadual dan program yang ditetapkan. Cerita orang dalam jawatan kuasa pada Kak Pora, apabila sudah ada pelbagai generasi disatukan di bawah satu bumbung, maka pelbagai kerenah jugalah yang perlu ditangani penganjur dan tuan rumah.

Pertama sekali soal bangun awal pagi, bagi artis dan delegasi yang lebih matang ia bukan masalah besar tetapi isu ini jadi berat buat artis muda belia yang baru nak merangkak-rangkak bina nama. Kak Pora boleh kelaskan sebagai jenis yang tidak tahu hormati masa dan kurang budi bahasa. kalau program dijadualkan jam 9.30 pagi, artis muda kebanyakannya tidak nampak muka dan sebenarnya bukan mereka tidak hadir ada urusan lain tetapi ramai yang masih 'terbongkang' dalam bilik hotel. bayangkan ada artis popular perempuan bangun jam 11 pagi. Ada hero filem yang bangun jam 12 tengah ahari dan lepas bangun, mereka bersiap kemudian terus saja pergi makan tangah hari. Buruknya perangai!

Peliknya, ada artis sebaya boleh terpacak di lobi hotel mengikut jadual, tetapi dalam satu kes sepanjang festival itu kenapa tidak bagi artis jejaka muda remaja yang perasan kacak ini. Tak pasal-pasal sebab dia seorang, dua bas yang penuh delegasi terlewat sampai ke destinasi. Paling menyakitkan hati bukannya tahu nak minta maaf, ini dia boleh buat muka ikan selamba macam tak ada apa-apa yang berlaku.

Kalau filem sulung lakonannya meletup-letup tahap pecah panggung, Kak Pora boleh faham lagi kalau dia nak berlagak diva tapi filem kau ke mana apa ke mana, duduk jaja muka untuk publisiti murahan saja, alamatnya tidak berapa lama sangatlah masa depan anda dalam industri ini. Satu lagi yang buat Kak Pora rasa nak naik darah apabila orang dalam bercerita mengenai lintasan di hamparan merah pada malam kemuncak Anugerah FFFM 22. Sebenarnya Kak Pora sejuk betul tengok rata-rata artis tanah air yang bergaya anggun, sopan, bergaya dan jelita di TV.

Cuma, fikiran Kak Pora terganggu dek penampilan berani isteri aktor yang cukup popular masa kini. Malas nak cerita lebih-lebih, tapi rasanya dalam keadaan sedang berbadan dua, bukankah lebih elok untuk kelihatan lebih sopan tak perlu nak dedah sampai.... Ah, malaslah nak cakap. memang dia sengaja nak mendedahkan lurah! si suami tu, kalau boleh tolonglah tegur sikit, jangan jadi dayus. yang datang FFM22 dari kalangan pelbagai usia dan ramai artis veteran juga hadir. Hormatlah orang sikit.

KAK PORA: Tahniah buat Norman KRU yang kini sudah menjadi suami orang...

No comments: