Thursday, August 13, 2009

HIBURAN : KHAMIS 13 OGOS 2009

Fareez tidak sanggup dimalukan
Noraniza bengang dengan media

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Perbicaraan tuntutan harta sepencarian antarapenyanyi Noraniza Idris ( gambar ) terhadap bekas suaminya 'beraliharah' apabila Fareez yang sebelum ini terus meninggalkan mahkamahselepas tamat prosiding bersedia menjawab pelbagai soalan daripadamedia.

Pernikahan Joe Radzwill-Aida Rahim di Yala sah
KUALA LUMPUR 12 Ogos - ''Aku terima nikahnya, Khalidah Adibah Ahmad dengan mas kahwin RM80, tunai.''

Abang Siti Nurhaliza urus harta pusaka bapa
KUALA LUMPUR 12 Ogos - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari inimembenarkan permohonan abang penyanyi nombor satu negara, Datuk SitiNurhaliza untuk menguruskan harta pusaka bapa mereka, AllahyarhamTarudin Ismail yang meninggal dunia Februari lalu.

Abang urus pusaka ayah Siti Nurhaliza
KUALALUMPUR: Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam, membenarkan permohonansijil faraid dikeluarkan bagi pembahagian harta pusaka milikAllahyarham bapa penyanyi nombor satu tanah air, Datuk Siti NurhalizaTarudin.

Roslin tuntut ganti rugi RM50,000
KUALA LUMPUR 12 Ogos - Kisah perkahwinan singkat pemain badminton negara, Roslin Hashim masih belum berakhir.






Pengalaman mematangkan Shila
KEHADIRANNYA di persada seni tanah air pada tahun 1999 lewat menerusialbum pertamanya, Terima Kasih Guru telah mencuri perhatian ramai.Masakan tidak, ketika itu industri tempatan ketandusan penyanyi cilikdan dia mengisi kekosongan itu dengan bakatnya tersendiri seawal usiasembilan tahun.


Hilangnya seri American Idol
SEMUANYAbermula pada tahun 2002 apabila stesen televisyen Fox menerbitkansebuah rancangan pencarian bakat baru yang telah mencetus revolusi barupenerbitan rancangan televisyen di Hollywood.


Pengaruh nasyid masih utuh
MUZIKnasyid pernah mendominasi pasaran muzik semasa sekitar pertengahantahun 90-an apabila kumpulan Raihan tampil dengan album perdana mereka,Puji Pujian .


Konsert khas kenang pahlawan
Aku bukanlah seorang perwira





Kenapa hasilnya belum kelihatan?
FESTIVAL Filem Malaysia ke-22 (FFM 22) baru sahaja melabuhkan tirainyahujung minggu lalu. Nampaknya filem Papadom arahan pengarah dan pelakonterkenal, Afdlin Shauki membuat kejutan dengan mengungguli kebanyakankategori utama sehingga dinobatkan sebagai filem terbaik dalam FFM22.

Vince cari cinta di Taiwan
"Ada kenalan yang cakap populariti saya bakal hilang selepas bergelarsuami orang kelak, namun saya langsung tidak mempercayai dengankata-kata tidak berasas ini" – VINCE


Festival filem Jalan Ampas
BAGI sesiapa yang pertama kali mendengar nama Festival Filem KlasikParadise pastinya membuat andaian bahawa ia sebuah acara penganugerahanyang mengiktiraf karyawan luar negara.


Tidak pernah masuk kelab
BINTANGcomel yang membuat penampilan di pentas hiburan Korea melalui kumpulanBaby VOX, Yoon EunHye, memberitahu dirinya amat tertekan kerana seringdilemparkan dengan pandangan prejudis oleh pelbagai pihak.


Buat 'projek' dalam tandas gim
Nakterlondeh kain batik ketat Marilyn bila terima telefon daripada seorangteman Marilyn yang cantik dan putih gebu, Meera Deena Loreena minggulalu.







Jiwa Hijau
TIDAKmudah mengajak masyarakat kita menghargai alam sekitar keranarata-ratanya masih dangkal mengenai isu pemanasan global, kitar semuladan kempen hijau. Namun hakikat pahit itu tidak mematahkan semangatZainal Abidin dan Maya Karin untuk terus berjuang kerana percaya suatuhari nanti usaha itu akan menjadi ikutan.

Gadis Melayu tercemar?
BARUsaja menjengah kaca televisyen tidak sampai seminggu, program pencarianGadis Melayu dicemari kontroversi kononnya gambar 'hangat' yangdisebarkan di internet adalah salah seorang peserta program realitiitu.

Dengarnya...: Chef Wan bakal jadi tetamu Oprah
MUNGKINramai yang akan cemburu apabila Cik Normah ura-uarkan cerita ini.Eh..eh, jangan silap faham, apa yang Cik Normah nak sampaikan inibukanlah pasal Cik Normah tapi berkenaan seorang tukang masak yangcukup popular di negara ini, siapa lagi kalau bukan chef Wan. Iyerlah,dia satu-satunya tukang masak yang bukan saja ligat di dapur tetapijuga bermulut bertih jagung.

Muzikal Tun Razak cabar pelajar Aswara
MUZIKALTun Abdul Razak yang bakal dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budayadari 16 hingga 20 Ogos ini menjadi kemuncak kepada segala pengalamanpenuntut Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (Aswara) yangsebelum ini cuma bergelumang dengan pementasan kecil.

Epilog: Menang di festival luar tidak semesti bagus
KEPUTUSANFestival Filem Malaysia (FFM) Ke-22 akhirnya diketahui pada malam Sabtulalu. Keputusan itu menterjemahkan imej sebuah festival filem nasionalyang ada ciri dan corak penilaiannya tersendiri. Semua harus akur padapenilaian panel juri yang dipilih penganjur dan tentunya ramai gembiradengan keputusan yang diumumkan.

Curi waktu buang peluh
SPONTANdia menyusun gerak dan langkah mengikut alunan muzik yang dimainkan.Sesekali terhambur tawa keras namun jelas dia cukup senang denganaktiviti santai yang sesekali dilakukan itu.Si jelita yang memiliki nama lengkap, Irma Hasmie Ibrahim, 27, akurkebelakangan ini jadualnya semakin sendat di lokasi penggambaran.

Idea gila membuahkan hasil
SEMUANYAbermula secara spontan apabila mereka mengundang 27 kumpulan muzikmembuat persembahan secara live menerusi laman web pertengahan Maclalu. Siapa sangka, idea gila yang dibuat secara suka-suka akhirnyamembuahkan satu hasil yang memberangsangkan untuk pembangunan industrimuzik tanah air.

Zon Muzik
DIANGGOTAIempat anak muda iaitu Widi (vokal); Kevin (keyboard); Raka (gitar) danTrian (dram), album perdana yang mengangkat My First Love sebagai judulini umpama curahan suara hati remaja.

Tidak sabar puasa Ramadan
PADAmulanya, timbul kerisauan sekiranya tidak dapat menunaikan ibadat puasapada Ramadan kali ini. Maklumlah, dirinya kini berbadan dua dankandungan itu sendiri sudah pun mencecah usia enam bulan.

Dengarnya...: Kalau nak mengelak, bagilah alasan logik sikit
BARU-baruini, teman Cik Normah diundang untuk membuat liputan program televisyenmilik sebuah stesen penyiaran. Pelbagai program diperkenalkan dalamacara itu dan yang pasti, ramai artis yang hadir termasuklah seorangpelakon yang kontroversi ini.

Cinta lama muncul semula dalam drama istimewa di TV2
SELAINsarat dengan plot pengorbanan watak wanita yang diaspirasikan daripadasambutan Hari Wanita yang bakal disambut bulan ini, istimewanya dramaBunga Raya Untuk Su Tin yang disiarkan Radio Televisyen Malaysia (RTM)turut menampilkan konsep 1Malaysia apabila mengetengahkan watak darikaum Melayu, Cina dan India.






Shanty si Ratu Disko
SELEPAS kejayaan merakamkan lagu duet Hanya Memuji bersama Marcell,Shanty meneruskan kolaborasi dengan seorang lagi penyanyi Indonesia,Donne Maulana menerusi lagu Untuk Siapa.

Lawatan amal beri makna
SELESAI sudah debaran Festival Filem Malaysia ke-22 yang berlangsungdi Kota Kinabalu, Sabah bermula dari 5 hinggalah 8 Ogos lalu. Keputusanpemenang Filem Terbaik, Pengarah Terbaik mahupun Pelakon Lelaki/WanitaTerbaik sudah diketahui Sabtu lalu pada malam kemuncak FFM22.

HOLLYWOOD: Sienna musuh wanita
LINCAH beraksi di filem, namun anehnya aktres jelita Britain, SiennaMiller, 27, tidak suka menonton filem lakonan sendiri. Malah bintangG.I Joe The Rise Of The Cobra itu mengaku dirinya bukan baik apabilaberpeleseran bersama suami orang, Balthazar Getty, aktor Brothers &Sisters.

Kaki cedera kena duri landak
TERBABIT membintangi pelbagai drama sebelum ini, pelakon ShahrizaMahmud antara yang cukup dikenali ramai. Bagi Shahriza, lakonan menjadikarier sepenuh masa dan dia tetap mahu terus memberi sumbangan terhadaphiburan tempatan.

Keena tak duduk diam
MESKIPUN gagal merebut gelaran juara Mentor 3, Suriana Abdul Wahab,23, atau lebih dikenali dengan nama pentasnya Keena, tidak pernah jemuuntuk mengetengahkan bakat.

BORAK LOKASI: Rahsia Siti Nurhaliza di dapur
JIKA di pentas nyanyian, namanya unggul sebagai penyanyi wanitanombor satu negara. Berilah apa saja lagu, pasti dapat didendangkandengan lontaran vokal memukau. Namun, sejauh mana pula agaknyakepakaran Datuk Siti Nurhaliza Tarudin di dapur?

BORAK LOKASI: 'Biar kamera cari saya'
SELAIN artis popular seperti Rosyam Nor, Umie Aida, Ezlynn, NabilRaja Lawak, Salih Yaccob, Rubiah Suparman dan Noniswara, Siti turutmengundang rakan wartawan dan juga insan lain yang berkait rapat dengankerjaya seninya seperti jurumekap, Nurul Shukor dan perancangperkahwinan, Datuk Shah Rezza.

BORAK LOKASI: Ketegasan Erma banyak membantu
LIMA tahun bekerja dengan Erma Fatima diakui banyak membantunyasebagai petugas di belakang tabir. Justeru, Mohd Fazli Yahya yangmemulakan karier sebagai pembancuh air (handy man) nyata cukupmengenali cara kerja pengarah berbakat itu.

BORAK LOKASI: 'Bukan semua kru tak senonoh'
SELAIN jurukamera, penata bunyi juga mempunyai tugas penting dalamrakaman di sebalik tabir. Memastikan, tiada bunyi 'bising' sepanjangpenggambaran berlangsung nyata bukan perkara mudah. Maklum saja, bunyi'tidak diundang' muncul di mana-mana.

SOSEH SOSEH: Artis veteran lebih berdisiplin
BANYAK juga cerita menarik yang SS dengar daripada kawan-kawan yangmengikuti rombongan ke Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22) di KotaKinabalu, Sabah dari 5 hingga 8 Ogos lalu.

SOSEH SOSEH: Artis, pengurus tak sebulu
BUKAN sekali dua SS dengar cerita mengenai pengurus 'tidak sebulu'dengan artis. Biarpun sudah beberapa tahun menguruskan artis,persefahaman antara artis dan pengurus memang sukar dijangka.

Tidak terasa di negara asing
“Dengan sambutan hangat lebih 1,000 penonton di Teater Sains UNSW,mereka menyanyi bersama kami mengikut lirik. Suasana dirasakan mesrakerana jarak pentas hampir dengan penonton. Kami tidak pernah rasasuasana itu ketika membuat persembahan di Malaysia.

Program TV di telefon
STESEN 8TV terus mendahului arena penerbitan dengan menawarkankemudahan 8TV Mobile apabila 10 rancangan terbaik daripada pelbagaigenre akan disiarkan terus kepada telefon bimbit melalui laman webmobile.8tv.com.my.

Kepuasan sebenar Flop Poppy
BUAT julung kali dalam tempoh 20 tahun, kumpulan Flop Poppymenganggap konsert Charity With Love Down Under - Charity Gig diUniversity of New South Wales (UNSW), Australia, yang dijayakanbaru-baru ini, memberi kepuasan sebenar buat mereka selaku pemuzikprofesional.

No comments: