Thursday, August 13, 2009

Pengaruh nasyid masih utuh

Pengaruh nasyid masih utuh


RAIHAN menyampaikan empat buah lagu dalam Konsert Alam Dunia 2009.


MUZIK nasyid pernah mendominasi pasaran muzik semasa sekitar pertengahan tahun 90-an apabila kumpulan Raihan tampil dengan album perdana mereka, Puji Pujian.

Tiada siapa pernah menyangka muzik nasyid diterima dengan cukup baik apabila album berkenaan mencatatkan jualan mencecah 600,000 unit.

Sehingga kini, belum ada artis yang mampu mengekang rekod yang dipegang oleh Raihan. Tidak cukup dengan itu, album berkenaan dinobatkan sebagai Album Terbaik Anugerah Industri Muzik 1998.

Bermula detik itu, muzik nasyid semakin menjadi perhatian dan mula diterima dengan baik. Malah, syarikat rakaman ketika itu juga berlumba-lumba menerbitkan album nasyid yang mampu memberi pulangan yang cukup lumayan.

Nama-nama seperti Rabbani, Nowseehart, Hijjaz, Saujana dan In Team merupakan antara kumpulan nasyid yang begitu popular dengan lagu-lagu mereka yang pelbagai.

Seiring dengan peredaran zaman, mahu atau tidak perlu diakui kerancakan muzik nasyid hari ini sudah tidak lagi semeriah dulu.

Stesen-stesen radio popular juga sudah jarang memutarkan irama nasyid. Tidak seperti dulu di mana lagu-lagu nasyid berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan muzik dari genre lain.

Kalau ada yang berpendapat aura dan kuasa muzik nasyid semakin pudar, buang jauh-jauh telahan itu kerana hakikatnya muzik itu masih lagi diminati dan mempunyai pengikut tersendiri.

Kehadiran hampir 10,000 orang penonton dan peminat irama itu di malam Konsert Alam Dunia 2009 yang diadakan di Stadium Melawati, Shah Alam, Selangor baru-baru ini sudah cukup membuktikan pengaruh nasyid masih lagi kuat.

Apatah lagi, persembahan pada malam itu dikuatkan dengan tiga kumpulan nasyid gergasi negara iaitu Raihan, Rabbani, Hijjaz serta kumpulan nasyid dari Indonesia, Shoutul Harokah sememangnya menarik perhatian.

Malah, kumpulan nasyid dari Timur Tengah iaitu Nebras juga diundang bagi memeriahkan konsert yang dijayakan oleh Rabbani Productions dengan kerjasama Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis).

Masakan tidak, persembahan kesemua kumpulan nasyid itu sememangnya cukup hebat dan mantap serta membangkitkan nostalgia dan membawa penonton menyelusuri zaman kegemilangan yang pernah dikecapi oleh kumpulan nasyid tempatan khususnya.

Rasanya belum pernah ada sebuah konsert yang menggabungkan kumpulan nasyid yang memiliki nama besar di negara ini di atas satu pentas.

Kumpulan Raihan yang memulakan persembahan telah berjaya menggamit nostalgia menerusi lagu-lagu mereka seperti Puji-Pujian, Iman Mutiara, Syukur dan Thank You Allah.

Lagu-lagu dendangan mereka itulah yang telah berjaya menjulang nama mereka di persada seni tanah air biarpun anggota kumpulan mereka silih berganti.

Kuasa dan aura kumpulan nasyid itu belum menampakkan tanda-tanda pudar kerana peminat dan penonton dilihat menyanyi bersama-sama mereka.

Begitu juga dengan Rabbani yang menyampaikan tiga buah lagu iaitu Ibu Mithali, Bila Nur Melimpah Di Hati dan Pergi Tak Kembali yang berjaya meninggalkan impak menerusi lagu-lagu mereka.

Biarpun Hijjaz dikatakan serpihan yang terpercik daripada kejayaan Raihan dan Rabbani, namun kehadiran dan populariti yang dikecapi mereka boleh dibanggakan.

Lagu-lagu mereka seperti Ritma Kehidupan, Nur Tuhan dan Selimut Putih juga meninggalkan kesan yang berbekas di hati penonton yang terkesan dengan mesej di sebalik lagu-lagu dendangan mereka.

Uniknya, tiga kumpulan nasyid negara ini adalah lagu-lagu yang dibawakan masing-masing semuanya adalah berbeza dan berjaya mencipta identitinya yang sendiri.

Begitu juga dengan kemunculan kumpulan Shoutul Harokah yang menonjolkan sisi baru menerusi karya mereka sekali gus memberi gambaran biar muzik apa pun yang dibawakan, perkara pokok yang diutamakan adalah lirik dan mesejnya.

Kumpulan ini membangkitkan rasa semangat di kalangan penonton apabila muzik rancak yang mereka bawakan itu bagaikan membawa penonton untuk berjihad menegakkan syiar Islam.

Ketika ditemui sejurus selepas konsert, vokalis utama kumpulan Rabbani, Asri Ibrahim ternyata berpuas hati dengan sambutan yang diberikan oleh masyarakat terhadap konsert tersebut.

Malah, Asri menjelaskan, pihaknya kini dalam perancangan untuk menganjurkan konsert yang sama selepas ini berikutan kejayaan yang dikecapi menerusi Konsert Alam Dunia 2009.

"Objektif utama kami bukanlah hanya untuk berhibur tetapi juga mendidik masyarakat hari ini khususnya golongan muda yang dilihat semakin hari semakin jauh tersasar dari landasan hidup mereka.

"Disebabkan itu, kami tidak tampilkan irama dan lagu semata-mata tetapi juga tazkirah daripada ustaz berpengalaman seperti Ustaz Sobri. Malah, kami harap selepas ini lebih banyak pihak akan tampil untuk sama-sama membantu kami," jelas Asri bersungguh.

Konsert Alam Dunia 2009 bukan sekadar nyanyian tetapi intipatinya yang berjaya membangkitkan kesedaran dan keinsafan dek penangan dan lontaran vokal Ustaz Sobri yang menyampaikan tazkirahnya dengan berkesan sekali.

Tidak cukup dengan itu, visual serta sketsa pendek yang ditampilkan juga berjaya menguatkan serta meninggalkan kesan yang mendalam.

Ditanya tentang pemilihan kumpulan Shoutul Harokah pula, Asri berkata, ia sekadar mahu memberikan satu kelainan kepada konsert tersebut selain memperkenalkan kumpulan yang sudah lapan tahun ditubuhkan itu.

"Setidak-tidaknya, kita dapat melihat pada malam ini bahawa muzik nasyid masih lagi diminati dan diterima dengan baik," ujarnya.

Bagi kumpulan Shoutul Harokah pula, peluang diberikan untuk membuat persembahan pada malam konsert itu adalah satu penghargaan baut mereka.

Sebelum ini, mereka menjelaskan pernah membuat persembahan bersama Raihan dan Rabbani di Indonesia.

"Kami kagum dengan penerimaan yang baik daripada peminat Malaysia dan tidak menyangka, mereka tahu juga lagu-lagu kami biarpun kami baru hendak memasuki pasaran di sini.

"Insya-Allah, kalau diberikan peluang lagi kami mahu terlibat dalam konsert sebegini," kata vokalis utama dan ketua kumpulan Shoutul Harokah, Hilman Rosyad.

No comments: