Tuesday, August 11, 2009

HIBURAN : SELASA 11 OGOS 2009


Kemenangan bersejarah Afdlin
PELAKON dan pengarah Afdlin Shauki merupakan finalis dalam FestivalFilem Malaysia ke-22 ( FFM22 ) yang paling banyak menggondol anugerahpada malam kemuncak festival itu di Dewan Cancelor, Universiti MalaysiaSabah, Kota Kinabalu, Sabah malam Sabtu lalu.

Juri terikat peraturan penganjur?
KRITERIApencalonan dan penjurian merupakan aspek yang paling penting bagimengangkat sesuatu calon itu memenangi sesebuah kategori yangdipertandingkan dalam Festival Filem Malaysia ke-22 ( FFM22 ).


Laporan Panel Juri Filem Cereka
FESTIVALFilem Malaysia ke-22 (FFM22) menyaksikan 26 filem cereka bertandingmenyaksikan jumlah penyertaan kategori itu yang terbesar sepanjang iadianjurkan setakat ini.


Bijak sembunyi cinta
DUAtahun lamanya mereka menganyam buih-buih cinta secara diam-diam,akhirnya, 7 Ogos lalu menjadi detik paling manis buat dua insan iniapabila disatukan dengan ikatan pernikahan.


Oasis terajui Ramadan di Astro
MENJELANGRamadan yang dijangka disambut pada 22 Ogos ini, stesen televisyenantara yang sibuk mengatur strategi bagi menyemarakkan bulan yang muliaitu.


Nama Reo hadir dalam mimpi
RONAbahagia dan gembira terpancar pada wajah manis Rusdi Ramli saat bertemudengannya di rumah ibu mertuanya yang terletak di Taman Melawati, UluKelang, Selangor minggu lalu.


Antara dua dunia Siti
DALAMdiam tak diam, sudah lima tahun dia menggalas tanggungjawab sebagaiDuta Yayasan Jusco Malaysia di bawah kempen With All Our Hearts yangdiinisiatifkan oleh AEON Co. (M) Berhad (AEON).


Komedi yang menyenangkan
DUAbuah filemnya terdahulu bukan sahaja memberikan kelainan daripada aspekpendekatan naratifnya tetapi juga kelainan daripada stailpersembahannya.


Mengejar populariti bukan niat mereka
MEMASUKI dunia hiburan, elemen popular sememangnya amat diperlukan olehmereka yang bergelar insan seni. Dilabel sebagai mereka yang seringdiperhatikan, namun, pada satu peringkat, ada segelintir artis tidaklagi memikirkan soal populariti dan hanya fokus kepada kerjaya dengancara tersendiri.







Suara 'ajaib' seorang lelaki
Sebuah konsert dengan kesederhanaan membumbui segenap ruang pentas. Iaadalah sebuah konsert yang lengkap dengan perisa, ada manis, suka danduka yang dilontarkan melalui lagu dan muzik


Barack Obama versi wanita
WALAUPUN filem Hisss masih belum menemui peminat di layar lebar, namunpemegang watak utamanya yang juga aktres jelita Bollywood, MallikaSherawat sudah bersiap sedia untuk 'mencipta' kontroversi agar namanyaterus menjadi buah mulut peminat.


Bukan takut watak gay
ADAsebab rupa-rupanya bintang kacak Bollywood, Saif Ali Khan engganterlibat dalam filem arahan Karan Johar yang berjudul, Dostana .








Tetap kejar impian
SEKALImelangkah ke dalam dunia hiburan, setiap sisi baik mahu pun buruk yangbakal terjadi perlu diharungi dan diterima seadanya. Bukan masanya lagiuntuk berundur ke belakang kerana kehidupan mendatang harus dilaluitanpa sebarang penyesalan di hati.

Usah terburu-buru pikat orang luar
TIDAKsemua filem yang dihasilkan oleh produksi tempatan sesuai untuk pasaranantarabangsa, justeru penerbit tidak seharusnya terdesak untuk menjualfilem tempatan di pasaran antarabangsa.

10 program TV melalui telefon bimbit peribadi
HANYAmenekan satu butang saja, segala maklumat boleh sampai dalam masabeberapa saat, itulah yang dikatakan teknologi mampu mengubah gayahidup terkini dan pastinya tidak akan terlepas dirasai semua individu.

'Tak tutup peluang artis tempatan'
SETIAPkali ada artis dari luar negara membuat persembahan atau konsert dinegara ini, pasti akan kedengaran laungan perasaan tidak puas hati dikalangan mereka yang begitu menjaga kebajikan artis tempatan. Bukansaja mereka, malah ada juga artis tempatan yang memprotes tindakansesetengah pihak yang begitu kerap menaja konsert sebegini. Dan antarapihak yang terkena tempiasnya adalah syarikat telekomunikasi.

Upin & Ipin dapat pengiktirafan lagi
FILEMGeng: Pengembaraan Bermula.. mendapat satu lagi pengiktirafan bertarafglobal apabila meraih kejayaan bagi kategori Anugerah Pilihan Penontondi Festival Filem Untuk Kanak-Kanak Antarabangsa, Indonesia (KidsFest2009) baru-baru ini.

SinarFm semakin menyerlah
TIADAyang baru, pastinya tiada yang lama namun nostalgia lagu retro dan rockdi awal tahun 70-an dan 80-an masih segar dalam ingatan pencinta muziktanah air namun Konsert R&R Sinar di Tapak Ekspo Seberang Jaya,Pulau Pinang baru-baru ini menjadi bukti segalanya.

Mohon restu Rahah
WALAUPUNpertemuan dengan Tun Rahah Mohd Noah, isteri bekas Perdana Menterike-2, Allahyarham Tun Abdul Razak bersama pengarah, penulis skrip danpelakon Muzikal Tun Abdul Razak di kediamannya berlangsung cumaseketika, namun ia tetap menjadi pertemuan cukup bermakna buat merekayang menjayakan muzikal yang bakal dipentaskan bermula 16 Ogos ini.

Cari kekasih baru demi Hujan
DEMIcinta ada kalanya manusia sanggup mengharungi lautan gelora danmerentas onak duri. Betapa hebatnya kuasa panahan cinta hingga ada diantara kita sanggup mengenepikan apa saja termasuk keluarga demimempertahankan apa saja yang dihajati.

Percikan glamor
KEHADIRANlebih 600 delegasi terdiri daripada selebriti dan karyawan seni kenegeri yang menerima jolokan sebagai Negeri di Bawah Bayu, Sabtu lalumelakar satu sejarah baru dalam diari penganjuran Festival FilemMalaysia (FFM).

Dengarnya... Muak sikap tidak profesional artis
ENTAHkenapa, sehingga kini Cik Normah rasa penyanyi wanita yang seorang initak pernah rasa serik dengan perbuatannya yang memang suka menyusahkanorang. Dulu, sewaktu awal-awal kemunculannya di persada seni tanah air,perangainya tak adalah seperti itu. Tapi, makin lama menyanyi, CikNormah lihat dia semakin hilang kawalan. Bukan saja perangai tapi CikNormah rasa pemikiran dia pun kadang-kadang tak stabil. Banyak sangataduan yang Cik Normah dengar sejak kebelakangan ini.

Dengarnya... Mawi, Faizal berentap musim raya
WALAUPUNbulan puasa belum pun bermula, tetapi ramai juga kalangan peminat senihiburan sudah mula mencongak untuk menonton filem Melayu mana padaAidilfitri ini. Alah biasalah, tiba saja musim raya, mestilah ramaiyang hendak berkunjung ke pawagam, kononnya merehatkan minda padasuasana yang lebih tenang dan santai. Tak payah fikir fasal kerja, kan?

Dengarnya... Lagu pop cemari ceramah di radio
MINGGUlalu, Cik Normah didatangi beberapa rakan yang nampak berkerut semacammuka mereka. Pada mulanya Cik Normah ingat ada saudara mara mereka yangditimpa musibah, dihinggapi demam yang bukan-bukan atau paling tidak,ada kawan hendak kutip hutang. Tapi takkan sampai dua tiga orang sekaligus?

Panel TV: Pengisian AC? lebih segar, mantap
DARIPADAAC Di Sini kepada AC? adalah format terbaru program hiburan terbitanAstro Ria bagi musim terbaru. Dalam diam akhirnya program bual bicaraitu sudah memasuki musim keenam yang akan memulakan siaran pertamanyapada 7 Ogos lalu setiap Jumaat jam 9 malam.







Mimi kerja keras
MENIMBA pengalaman lebih dua tahun dalam bidang lakonan banyakmengajar pelakon muda, Mimi Rahzia Tamin, 27, belajar kehidupanbergelar anak seni. Jika dihitung, dua tahun masih dianggap mentahuntuk pelakon baru mencipta nama dan populariti.

Hilangnya dua seniman rakyat
HANYA berselang dua hari, masyarakat Indonesia dikejutkan dengankematian dua insan seni yang cukup dikenali. Lebih menarik,kedua-duanya dikebumikan di tempat sama, di belakang Bengkel Teater diDepok, Jawa Barat.

Keluarga segalanya
DI kala namanya memuncak di persada seni tanah air, Dayangku Intanmemilih untuk berumah tangga. Ternyata, ia langkah tepat buatnyaapabila perkahwinan dibina bersama Rosman Yahil kira-kira 26 tahun lalumasih kekal dan dikurniakan empat anak.

Hunny tunjuk buktiMELIHAT kepetahannya mengacarakan Quickie di 8TV setiap hari padajam 11.30 malam, tentu ramai beranggapan gadis manis ini tidak lancarberbicara dalam bahasa Melayu.

Michael ‘hidup’ di Wisma Bentley
TIADA lagi aksi tarian robot dan moonwalk yang menjadi identiti RajaPop, Michael Jackson (MJ). Namun sejak kematiannya pada 25 Jun lalu,lagu popular Jackson kembali dirindui peminat begitu juga album lamanyadicari hingga jualan mencatat angka 4 juta selepas kematiannya.

SOSEH SOSEH: Pengarah dulu gagah kini lembut
BARU-baru ini, seorang rakan SS sempat menghadiri satu majlispengumuman. Apa majlisnya, biarlah menjadi rahsia SS. Apa yang pasti,rakan SS itu terkejut melihat gaya seorang 'pengarah' filem yang sudahsemakin 'lembut' berbanding ketika pertama kali bersua.

SOSEH SOSEH: Orkes Nirwana mangsa penganjur
SIKAP sambil lewa dan tidak bertanggungjawab penganjur persembahanpentas terus menghampakan peminat tanah air. Bagi mereka yangmementingkan kepuasan, tentunya mengharapkan sistem bunyi yang baiksupaya lagu disampaikan berkualiti dan memberi kepuasan kepada penonton.

Berdikari capai cita-cita
DUA tahun selepas keluar dari Akademi Fantasia musim kelima (AF5),Nur Aswad Jaafar, 29, tetap gigih merencana kerjaya seni. Malah Aswadkini sudah belajar erti hidup berdikari.

Anggota Butterfly jadi mahasiswi
'TUAH ayam nampak di kaki, tuah manusia tiada siapa tahu'.Peribahasa itu tepat menggambarkan rezeki yang diterima empat gadisremaja yang menggelarkan diri mereka Butterfly apabila berpeluangmelanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Misi besar AswadSTATUS suami bukan penghalang buat bintang yang digilap dari programrealiti Akademi Fantasia musim kelima (AF5), Muhammad Nur Aswad Jaafar,29, untuk mengukuhkan namanya di persada seni tanah air.

No comments: