Tuesday, September 1, 2009

Black tak mahu sertai MUH

Black tak mahu sertai MUH


BLACK bersama mentornya, Mas Idayu di samping kereta Kia Spectra 5 tajaan Oriva yang dimenanginya.


SEJAK dinobatkan sebagai Juara Mentor 3 pada Julai lalu, heboh cerita kononnya Black akan menganggotai kumpulan indie, Meet Uncle Hussain (MUH) bagi menggantikan penyanyi utama kumpulan itu, Lan.

KHABAR angin tersebut semakin menyakinkan kerana sejak tersebarnya cerita itu, Black tidak pernah memberi sebarang kenyataan sama ada menafikan atau mengiyakannya.

Bagaimanapun sewaktu ditemui pada majlis menandatangani kontrak Black Mentor 3 bersama Monkey Bone Records di Restoran Seri Melayu, Kuala Lumpur minggu lalu, anak didik Mas Idayu ini menafikan khabar angin tersebut sambil berkata;

"Saya tidak akan menyertai kumpulan MUH walaupun ianya baik untuk mempromosikan diri saya sebagai artis baru.

"Bagi saya adalah lebih baik saya membina nama sendiri secara solo dahulu di bawah syarikat rakaman Monkey Bone Records."

Black atau nama sebenarnya Hanifah Md. Hanafiah berkata, dia juga tidak pernah mendapat tawaran untuk menyertai MUH sama ada secara lisan mahupun hitam putih.

"Namun jika benar mereka ingin mengambil saya menjadi penyanyi mereka menggantikan bekas vokalis mereka, Lan, saya amat terharu dan rasa berbesar hati.

"Tetapi saya terpaksa menolaknya kerana saya ingin bergerak secara solo dahulu," ujar Black.

Sementara itu, Pengurus label Monkey Bone, Edris Adrian berkata, desas-desus lamaran MUH kepada Black mungkin timbul kerana mereka pernah meminta lagu daripada Taja untuk dinyanyikan oleh Black.

Edris menekankan Black tidak sekali-kali akan menyertai MUH kerana Monkey Bone telah pun merencanakan perjalanannya sebagai artis solo.

Namun, Edris menambah terdapat kemungkinan jika lagu Black turut menampilkan MUH sebagai artis undangan.

"Monkey Bone akan mengeluarkan album penuh Black pada November atau Disember tahun ini.

"Jika tiada aral melintang, album penuh akan dikeluarkan Disember ini. Kami berharap ianya sempat untuk dimasukkan dalam pencalonan Anugerah Industri Muzik (AIM)," kata Edris.

Menurut Edris, dia mengagumi vokal luar biasa Black yang lain daripada lain dari peringkat awal Mentor sehinggalah final.

"Vokal Black memang agak tinggi dan dia memang sesuai menyanyikan lagu berkonsepkan rock.

"Album pertama Black ini juga akan berkonsepkan genre rock secara amnya. "Namun, kami turut mempelbagaikannya dengan rock alternatif dan pop rock kerana Black juga suka menyanyikan lagu pop rock," tambah Edris.

Di majlis yang sama Juara Mentor 3 itu menerima cek RM100,000 dan kereta Kia Spectra 5 tajaan Oriva.

"Saya akan menghadiahkan kereta ini kepada ibu bapa saya. Saya juga berniat untuk menghantar mereka berdua mengerjakan ibadah Haji suatu hari nanti," tambahnya yang amat meminati Amy Search dan teringin berduet dengannya jika diberi peluang.

Selepas majlis Tandatangan Kontrak Black Mentor 3 itu, turut diadakan Sesi Rakaman Mentor 3 Raya yang melibatkan artis-artis terkenal dan peserta Mentor.

Berkonsepkan santai dan padat dengan elemen hiburan, rakaman khas episod Syawal kali ini turut membariskan gandingan sifu (mentor) dan protege musim ketiga.

Misalnya, Awie bersama Keena, Adibah Noor dan Thye, Lah dan anak didiknya Fira, komposer terkenal Ajai dan Chaq serta Black bergandingan dengan penyanyi dangdut popular, Mas Idayu mendendangkan lagu-lagu Raya.

Mentor 3 Raya yang akan bersiaran selama sejam ini bakal disiarkan pada 27 September ini pada pukul 9 malam di TV3.

No comments: