Tuesday, August 18, 2009

Jualan amal tetap meriah

Jualan amal tetap meriah

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my

WALAUPUN sambutan terhadap Karya1 Malaysia Bazar Amal yang dianjurkan Persatuan Karyawan di Kompleks Amcorp Mall, Petaling Jaya, kelmarin berlangsung sederhana disebabkan mungkin ramai yang takut keluar rumah kerana penularan wabak H1N1, ia tetap meriah dengan kehadiran artis menjual barangan peribadi.

Lebih 25 artis menjayakan jualan amal itu menjual barang peribadi seperti pakaian, kasut dan aksesori yang pernah dipakai ketika membuat persembahan dan ada juga yang menjual kuih dan kek seperti Aizat (AF).

Bagi Presiden Karyawan, Freddie Fernandez, pihaknya menganjurkan majlis amal untuk mengisi tabung Yayasan Aids Malaysia (YAM) itu sebagai membalas sokongan masyarakat terhadap penggiat seni tanah air.

Katanya, biarpun sambutan pada hari itu sederhana, pihaknya tetap berpuas hati dengan pembabitan artis dan juga sambutan orang ramai.

"Meskipun kedatangan orang ramai tidak seperti dijangkakan, saya bangga sokongan padu mereka dengan membeli barangan artis yang mereka minati. Saya yakin jika tidak kerana wabak H1N1 yang semakin menunjukkan peningkatan serius dan setiap hari ada kematian, jualan bazar ini akan lebih meriah.

"Semua wang hasil jualan akan diserahkan kepada YAM. Bagaimanapunm, saya belum terima jumlah kutipan yang kita dapat pada hari itu. Paling membanggakan, bazar itu dianjurkan Biro Karyawan Muda diketuai Dayang Nurfaizah. Saya lihat Dayang dan pasukannya bertungkus-lumus untuk memastikan acara ini berjaya.

"Karyawan menerusi Biro Karyawan Muda selepas ini akan mengadakan lebih banyak aktiviti amal seperti ini untuk membantu meningkatkan kesedaran di kalangan artis muda mengurangkan beban mereka yang kurang bernasib baik.

"Kumpulan indie pun turut serta dalam acara itu. Aktiviti ini juga secara tidak langsung menyatukan semua artis dalam pelbagai cabaran hiburan.

"Pada masa sama, aktiviti seperti ini dapat meningkatkan imej artis tempatan di mata masyarakat yang selama ini menyokong kerjaya seni mereka. Inilah masa terbaik untuk membalas semula sokongan peminat. Ia juga secara tidak langsung menaikkan imej Karyawan," katanya.

Tambahnya, acara amal itu akan terus diadakan dari semasa ke semasa dengan pembabitan ramai artis muda.


"Pada Ramadan ini, kami akan melawat rumah anak yatim dan mengharapkan penyertaan ramai artis muda. Artis veteran sudah lama melakukan kerja amal dan sekarang giliran artis muda mula.

"Biasanya artis muda kurang begitu berminat turun padang untuk mendekati masyarakat. Oleh itu saya rasa bertanggungjawab memupuk kesedaran itu di kalangan artis muda kerana tanpa sokongan masyarakat siapalah mereka.

"Mereka juga generasi yang bertanggungjawab untuk memainkan peranan penting dalam Karyawan kerana mereka bakal memimpin dan menjadi tonggak utama persatuan ini suatu hari nanti," katanya.

Dayang Nurfaizah pula berkata, kerja amal sudah sebati dengan dirinya sejak dia mula menjadi artis lagi.

"Sebagai Ketua Biro Karyawan Muda, lagi mudah untuk saya aktif melakukan kerja amal dan harap apa saja aktiviti yang bakal diadakan selepas ini mendapat sokongan artis muda lain.

"Hari ini (kelmarin), saya melelong koleksi kesayangan termasuk pakaian yang dipakai ketika persembahan, fotografi dan pakaian harian saya. Selain itu, saya juga melelong barangan lain seperti aksesori, kaca mata Levis, kasut, novel dan yang paling mahal adalah diri saya untuk makan malam bersama ditaja Hard Rock Cafe.

"Menerusi lelongan itu, saya berjaya mengumpul lebih RM1,000 yang semuanya akan diserahkan kepada YAM. Biasanya orang menjemput saya menyertai aktiviti amal yang mereka lakukan tetapi kali ini, saya pula bertindak selaku penganjur.

"Memang penat tetapi seronok kerana dapat membantu orang lain. Sebenarnya, ini aktiviti keempat anjuran Biro Karyawan Muda selepas mengadakan Let's Jammed di Planet Hollywood dan Orange Club serta Let's Chat," katanya.

Dayang berterima kasih kepada artis yang datang memeriahkan acara lelong itu termasuk Amelia (AF), Ifa Raziah, Aizat, Faizal AF, Ikhwal, Stacy, Dafi, Angeline Wong, Andrew Tan, Sivakumar, Boy Iman, Syahrul, Ratu Cantik Malaysia/Universe 2009, Joannabelle Ng dan ramai lagi.

Pada 3 September ini, Dayang akan menganjurkan majlis berbuka puasa bersama anak yatim di Bangsar Seafood. Diikuti majlis berbuka bersama anak yatim di pusat beli-belah Mid Valley.

"Pada hari itu nanti, mereka akan dibawa menggunting rambut dan membeli-belah di sana serta berbuka puasa. Ia diadakan pada 9 September dan satu lagi majlis meraikan anak yatim di Hotel Crown Plaza. Bagaimanapun, saya belum dapat tarikhnya.

"Kerja amal itu bukan saja dilakukan pada bulan Ramadan, malah pada hari lain pun. Untuk sambutan Aidilfitri pula, saya bercadang menjual biskut raya diberi nama Dayang Sayang Kamu. Ia diadun dengan resipi istimewa perisa strawberi dan cornflakes dibuat kakak pengurus saya.

"Saya akan mula menjualnya mulai satu Ramadan ini. Hendak cuba jadi usahawan jual biskut raya pula," katanya.

Aizat atau Mohd Aizat Amdan pula menjual kek cawan yang dibuat sepupunya.

"Setiap sen yang dikumpul pada acara lelong ini diserahkan kepada YAM, tetapi saya tak tahu lagi berapa jumlah hasil jualan kek cawan itu.

"Seronok dapat melakukan kerja amal ini, tambahan Ramadan akan menjelma hanya beberapa hari saja lagi. Saya gembira tengok orang lain bahagia. Sebagai artis, kita tidak boleh melupakan sokongan masyarakat kepada kita. Tambahan pula, seperti saya yang bermula daripada program realiti AF (Akademi Fantasia).

"Entah berapa banyak mereka berhabis duit mengundi ketika saya di AF dulu. Tidak terbalas dengan wang ringgit. Jadi ini sajalah yang dapat saya buat untuk membalas jasa peminat dan penyokong saya," katanya yang akan mengadakan kenduri kesyukuran menyambut kedatangan Ramadan.

No comments: