Saturday, August 15, 2009

Koleksi Jackson milik ahli perniagaan dicuri

Koleksi Jackson milik ahli perniagaan dicuri

LAS VEGAS 14 Ogos - Seorang ahli perniagaan New Jersey, Henry Vaccaro mendakwa sebahagian koleksi Michael Jackson miliknya telah dicuri daripada peti simpanan di Nevada malah turut dilelong tanpa pengetahuannya.

Vaccaro telah membuat satu laporan polis pada 31 Julai lalu, mendakwa tempat simpanan yang disewanya telah dirompak dan barang-barang berharga Jackson dalam simpanannya dilaporkan hilang," kata polis North Las Vegas semalam.

Lelongan tersebut telah diadakan pada 26 Julai lalu, kira-kira sebulan selepas kematian bintang pop itu di sebuah rumah sewanya di Beverly Hills.

"Vaccaro yang berasal dari Asbury Park, New Jersey memberitahu para penyiasat, kali terakhir dia melihat barangan tersebut dalam peti simpanan di Southern Nevada Movers, North Las Vegas ialah pada 30 Mei 2007," kata Sarjan Tim Bedwell.

Vaccaro turut mendakwa kehilangan memorabilia tersebut, tiada kaitan dengan Jackson.

Jumlah barangan yang hilang dianggarkan bernilai AS$1 juta (RM3.5 juta).

Vaccaro turut memberitahu The Associated Press, barangan yang dilaporkan hilang seperti lirik-lirik lagu, komputer riba dan kostum lama yang diperoleh pada tahun lalu.

Katanya, dia telah bersetuju untuk mengembalikan beberapa barangan tersebut kepada hartanah Jackson tetapi tidak menyatakan apakah barang yang hendak dikembalikan itu.

Tambahnya, dia mula mengetahui mengenai kecurian itu pada 19 Julai lalu.

"Kesemuanya yang dicuri telah dijual di pasaran dagangan," kata Vaccaro, yang berusia 69 tahun.

Pemilik firma Lelongan Awam Daerah Clark County, Mario Trabado berkata, dia telah membida barangan Jackson secara sah pada awal bulan lalu daripada seorang pengumpul persendirian.

Dia menolak untuk mengenal pasti pengumpul tersebut tetapi menyatakan ia bukan Vaccaro.

"Kebanyakan barang yang terjual berkaitan rapat dengan keluarga Jackson tetapi bukan Raja Pop sendiri," kata Trabado.

Barang-barang tersebut termasuk 31 halaman album gambar keluarga Jackson sejak tahun 1980-an, bernilai AS$1,000 (RM3,514) dan sebuah buku nota peribadi yang mengandungi contengan, petikan kitab Bible dan nota-nota lain yang ditulis oleh Michael Jackson.

Buku nota itu telah dijual dengan harga AS$3,500 (RM12,327). - AP

No comments: