Thursday, August 20, 2009

TELEFILEM : Jalan Merdeka

Sukarnya bawa nama legenda

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my


WALAUPUN judulnya Jalan Merdeka, persembahan drama arahan Kabir Bhatia ini berkonsepkan komedi ringan yang menjejaki perjalanan hidup tiga lelaki berbeza bangsa, berlatar pelbagai peristiwa dan pencapaian penting negara sama ada dalam bidang hiburan, sukan, politik, ekonomi dan sosial.

Ia mengisahkan Piramli, Lee Chow Kit dan Jegathesan yang lahir pada 1957 di pekan kecil, Kuala Kubu, Selangor. Piramli dinamakan sempena P Ramlee yang memenangi Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik dalam Festival Filem Asia di Tokyo pada 1957. Chow Kit pula diambil sempena nama Loke Chow Kit iaitu pelombong bijih timah yang namanya dikenang dengan Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur. Jegathesan sempena nama Maani Jegathesan, olahragawan negara ke Sukan Olimpik sebanyak tiga kali.

Apapun nama itu mengundang ejekan rakan dan guru ketika mereka di alam persekolahan. Piramli langsung tidak pandai berlakon, Chow Kita satu-satunya pelajar Cina yang lemah Matematik (kerana penyakit dyscalculia yang tidak diketahui) dan Jegathesan pula sering corot dalam acara lumba lari.

Selepas tamat sekolah, mereka berpisah mengejar impian. Piramli membuka firma perakaunan. Namun, krisis kewangan Asia pada 1997 memaksanya berhijrah ke Amerika Syarikat. Chow Kit melakukan pelbagai perniagaan, tetapi sering gagal. Akhirnya dia mengusahakan kopitiam di Jalan Merdeka yang diwarisi daripada moyangnya dan berhijrah ke Kuala Lumpur.

Jegathesan pula menjadi pengedar rempah di Kuala Selangor. Penduduk Kuala Selangor menggelarnya Rajinikath' sempena nama hero Tamil yang meletup sekitar awal 1990-an.

Borak Lokasi

DRAMA: Jalan Merdeka

TERBITAN: Filmscape Sdn Bhd

PENERBIT EKSEKUTIF: Frank Lewis

PENGARAH: Kabir Bhatia, Nor Hisyam Mohd, Prem Anand Pillai, Faisal Ishak

PENOLONG PENGARAH: Faisal Syed A r ief, Ruhaimi Mat Taruddin (Amy)

PENGURUS PRODUKSI: Noor Aszilla Abbas ( Jiela)

JURU KAMERA: Nor Hanisyam Mohd (Labu)

JURU BUNYI: Tajuddin MD Rashid

PENATA CAHAYA: Roslan Saad

PROP MASTER & HANDY: Ali Mohammed, Mohd Khairel Halib (Ayen)

PEMBANTU PROP: Ropie Borhanuddin

KESINAMBUNGAN: Show Shuh Yin

PEMBANTU TEKNIKAL 1: Muhd Ridzwan Roslan

PEMBANTU TEKNIKAL 2: Mohd Nurmusolihin Abdullah

SOLEKAN: Fynas Daud, Tiar Azlan Ismail

WARDROBE: Dolly, Ahmad Aliff

RUNNER: Noor Azizan Abdul Samad

PELAKON: Mustapha Kamal, Chew Kin Wah, Sathiya

TAYANGAN: Mulai 3 September, setiap Khamis, 9 malam

No comments: