Sunday, August 30, 2009

Akhirnya ke pawagam

Akhirnya ke pawagam

Oleh SHAKILAWATI ABD RAHMAN
shakilawati@hmetro.com.my

FILEM Lembing Awang Pulang Ke Dayang yang diilhamkan daripada novel tulisan sasterawan Shaharom Husain menceritakan legenda dari Johor pada abad ke-18 mengenai tragedi cinta berdarah, di mana Awang sanggup mengembara selama tiga tahun bagi menyempurnakan adat untuk mengahwini kekasih hatinya, Dayang.

Sayangnya pengorbanannya sia-sia apabila Dayang akan dikahwinkan dengan Bachok, anak penghulu Parit Bakar berketurunan Bugis.

Sekian lama filem terbitan Dayang Digital Sdn Bhd ini diperkatakan hingga hampir dilupakan, muncul perkhabaran gembira buat pengarah dan barisan pelakonnya apabila ia akan muncul di pawagam pada 22 Oktober depan.

Filem yang menyingkap percintaan Awang dan Dayang pada 1776 ini dibintangi Farid Kamil sebagai Awang, Siti Elizad (Dayang), Zul Huzaimy (Bachok), Hattan (Panglima Merah), Mei-Lin Ludi (Claudia), Aziz M Osman (Dekar Agas), Khir Rahman (Nakhoda) dan ramai lagi.

Perkhabaran gembira ini disambut penuh syukur oleh pengarahnya, Majed Salleh, yang tidak pernah putus-putus berharap filem pertamanya ditayangkan pada khalayak.

Ketika mengambil alih pembikinan filem ini pada Disember 2008, Majed mulanya berat hati namun bersetuju apabila penerbit membenarkannya merombak skrip, menukar pelakon dan mengubah judulnya daripada Dayang kepada Lembing Awang Pulang Ke Dayang.

“Memandangkan pembikinan filem ini sudah lama terhenti, saya meletakkan syarat kepada penerbit tidak mahu terikat dengan cara kerja produksi lama.

“Banyak yang saya rombak, termasuk skrip dan pelakon. Mulanya watak Dayang dilakonkan oleh Natasha Hudson tapi saya rasa tak sesuai kerana dia berwajah kacukan, sedangkan Dayang gadis Melayu. Jadi saya menggantikan dengan Siti Elizad. Saya turut menyenaraikan Mei-Lin, Rosnani Jamil dan Datuk Mustapha Maarof sebagai pelakon.

“Saya hanya menggunakan empat babak yang disiapkan oleh pengarah asal filem ini, itupun tak penuh dan lebih 90 peratus penggambaran saya buat balik.

“Bila menyambung penggambaran, saya melihat daripada kaca mata saya. Semuanya bermula dari awal malah bajet pun baru, begitu juga dengan kostum dan set,” kata Majed.

Penggambaran filem yang menelan belanja RM1.5 juta tidak termasuk kos promosi ini dilakukan di sekitar Pulau

Indah, Bukit Cerakah dan FRIM, Kepong.

Jelas Majed, dia berjaya menyiapkan filem itu dalam masa sebulan lebih manakala proses memasukkan CGI, muzik, suara serta suntingan memakan masa kira-kira tiga bulan.

“Saya sangat teliti ketika menghasilkan filem ini, maklumlah ia buah tangan pertama saya menelan belanja besar,” katanya.

Bagi memastikan jalan ceritanya lebih menarik, ada sedikit penambahan fiksyen dan diwujudkan watak baru untuk selitkan sedikit elemen komedi, namun ia tidak lari daripada cerita asal.

“Ada beberapa babak dan nama watak ditukar kerana terlampau keras, misalnya Panglima Hitam kepada Panglima Merah.

“Bagi babak bertarung, saya gunakan khidmat teman saya, Khairi, jaguh silat dunia pada 1999 di Belanda sebagai jurulatih. Sudah lama saya bekerjasama dengannya, termasuk ketika mengarah siri Gerak Khas,” katanya.

Antara cabaran dihadapi ketika menjayakan filem legenda ini adalah gangguan misteri di lokasi. Kata Majed, babak istana sukar dilakukan, malah ramai pelakon ternampak lembaga menakutkan.

“Dek kerana gangguan di lokasi, pelakon dan kru ketakutan. Sudahnya babak yang sepatutnya dilalukan tidak dapat disiapkan dalam tempoh ditetapkan.

“Ketika itu saya menasihatkan semua orang supaya jangan layan perasaan takut atau risau itu. Teruskan penggambaran seperti biasa dan banyakkan berdoa semoga kerja berjalan lancar.

“Ada juga babak di mana Siti Elizad tidak dapat melafazkan dialog. Banyak kali dia mencuba tetapi tetap tidak boleh, seolah-olah ada sesuatu menghalangnya. Bagi mengelak dia tertekan, saya minta dia berehat. Syukur berkat kesabaran ramai, penggambaran dapat juga diteruskan,” katanya yang baru menubuhkan rumah produksi, Box Office Productions.

Majed berharap garapan layar perak pertamanya mampu memenuhi selera penggemar filem Melayu selain memeriahkan lagi industri perfileman negara.

“Sebelum ini saya banyak mengarah drama dan Lembing Awang Pulang ke Dayang menjadi permulaan kepada saya untuk aktif sebagai pembikin filem pula.

“Biarpun banyak onak dan duri terpaksa saya tempuh untuk bergelar pengarah filem, ia tidak mematahkan semangat saya,” katanya.

No comments: