Sunday, August 30, 2009

CAK: Kasihan model kita

CAK: Kasihan model kita

SATU ketika dulu, kalau tak silap CAK sekitar awal 1990-an, pernah timbul isu wajah Pan-Asia yang banyak ‘mengerumuni’ iklan tempatan yang kononnya tidak menggambarkan warga Malaysia sebenar. Isu itu mendapat perhatian pihak kerajaan untuk menanganinya.

Itu dulu, tetapi sekarang sudah lain. CAK (bersama beberapa rakan media) sudah lama memerhatikan iklan kita yang banyak menggunakan wajah bukan Pan Asia saja malah bukan Asia langsung.

Kalau setakat dari Indonesia, Thailand atau Hong Kong, kita masih boleh anggap ia ‘Malaysia’ sebab wajah kita lebih kurang sedondon. Bagaimanapun kini wajah Eropah makin berleluasa, baik di pawagam mahu pun TV dan akhbar.

Hal ini sebenarnya bukan CAK saja yang perasan, malah turut diluahkan kawan CAK yang menjadi model Melayu sejati. Bukan mengadu, tetapi ada benar juga kata-kata mereka mengenai wajah orang putih semakin mendapat tempat di pasaran peragaan di negara kita. Model Melayu nak makan apa?

Harapnya perkembangan yang tidak memberangsangkan ini boleh merangsangkan mana-mana pihak berwajib untuk melihat-lihat apa yang patut dilakukan. Bukan lihat-lihat biskut raya dan langsir baru saja!

No comments: