Sunday, August 30, 2009

Hargai jasa

Hargai jasa

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

SECARA jujur mereka mengakui tidak begitu arif dalam dunia politik. Namun bila bercakap soal kemerdekaan, masing-masing bersemangat bercerita.

Meskipun tidak banyak pengalaman mengenai perkara dulu, cerita orang tua dan apa yang tertulis dalam sejarah membuatkan Mawi, Jaclyn Victor, Suki, Faizal Tahir dan pendatang baru dalam dunia seni, Prema Yin sebak dan bangga mengenangkan pengorbanan pejuang kemerdekaan.

Justeru, mereka berharap sempena kehadiran ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-52 esok, masyarakat Malaysia dapat disatukan semula supaya sama-sama dapat menikmati kemerdekaan dengan aman dan penuh rasa tanggungjawab.

Bagi Mawi, setiap kali tiba ulang tahun kemerdekaan negara, dia tidak akan lupa terhadap jasa ditaburkan pejuang negara yang berusaha mencapai kemerdekaan untuk dinikmati rakyat Malaysia.

“Terus terang saya katakan, apabila tiba hari kemerdekaan, usaha dan pengorbanan pejuang lalu perlu dikenang. Tanpa mereka, tidak mungkin kita dapat mengecapi kebebasan pada hari ini.

“Hari Kemerdekaan Malaysia juga bukan perayaan yang perlu disambut dengan pelbagai aktiviti tidak sihat. Malah, ia juga bukan sekadar nama mengisi kalendar tahunan. Sebenarnya ia adalah hari di mana kita perlu berbangga dan menyambutnya dengan penuh makna.

“Walaupun tahun ini Hari Kemerdekaan jatuh pada bulan puasa dan sambutannya tidak diadakan semeriah tahun-tahun lalu, sebagai rakyat negara ini kita perlu ada keinsafan dalam diri dan semaikan semangat cintakan negara di dalam jiwa dan raga,” katanya.

Berbeza Mawi, Jaclyn pula menganggap kemerdekaan negara yang kini mencecah 52 tahun adalah perjalanan jauh. Namun sebagai rakyat Malaysia yang hidup berbilang kaum, perpaduan dan nilai muafakat itu penting untuk dijaga.

“Mengenang kembali sejarah lalu, bukan mudah negara kita mahu mencapai kemerdekaan malah kini, lebih sukar untuk kita mengekalkannya. Malaysia pula memiliki rakyat berbilang kaum dan agama, jadi mahu atau tidak pasti akan berlaku perbalahan.

“Bagaimanapun, kita sebagai anak Malaysia harus ketepikan sikap perkauman dan pergaduhan. Kita hidup dalam satu negara dan jika bukan kita yang mengekalkan keamanan negara sendiri, siapa lagi?





“Paling penting sikap bertolak ansur, bersatu padu dan tolong menolong harus diterapkan dalam diri masing-masing. Setidak-tidaknya, kita dapat mengekalkan keamanan itu dengan cara lebih baik tanpa pertumpahan darah,” katanya.

Tambah Jaclyn, Malaysia punya pemimpin bermotivasi dan berpendirian tinggi. Tanpa mereka, Malaysia yang dikenali sebagai Tanah Melayu satu masa dulu pasti dibelenggu penjajah.

“Almarhum Tunku Abdul Rahman adalah pemimpin yang berdedikasi dan memandang jauh ke depan. Tanpa usahanya, mungkin kini kita masih dijajah. Sebagai rakyat yang hidup dalam negara ini, kita perlu berbangga apabila mempunyai seorang pemimpin sepertinya,” katanya.

Menurut Suki pula, Hari Kemerdekaan negara adalah hari di mana rakyat Malaysia akan meraikannya. Bagaimanapun, katanya, ia bukan satu perayaan untuk diraikan tanpa makna.

“Tanggal 31 Ogos setiap tahun adalah hari di mana kita perlu mengingati peninggalan pejuang tanah air. Mereka berusaha membebaskan negara yang dijajah British dulu. Jadi, apa salahnya jika kita luangkan sedikit masa untuk meraikannya.

“Tanpa mereka tidak mungkin kita dapat merasai kehidupan bebas seperti sekarang, di mana rakyat boleh bergerak bebas tanpa kongkongan, tidak perlu takut keluar rumah dan sebagainya. Malah, orang tua saya juga pernah menceritakan keadaan pada zaman penjajahan dulu. Jika difikirkan kembali, kita bertuah dapat merasai kesenangan pada hari ini,” katanya.

Prema Yin juga berpendapat sama. Malah, menurut pendatang baru pentas seni suara ini, kehidupan pada zaman penjajahan Jepun dan komunis sangat menyeksakan.

“Walaupun saya tidak ada pada zaman itu, pengalaman yang diceritakan kepada saya oleh datuk dan nenek satu masa dulu sangat mengerikan. Bayangkan saja, untuk keluar rumah membeli barangan dapur sudah membahayakan.

“Bukan itu saja. Pelbagai perkara yang tidak mungkin kita bayangkan kini turut berlaku terhadap mereka. Sekurang-kurangnya kini kita bebas dalam apa jua perkara. Jadi, pengorbanan pejuang kemerdekaan perlu kita hargai dan sebagai anak Malaysia, saya berbangga menjadi sebahagian daripada negara ini,” katanya.

Akhir sekali, Faizal Tahir pula menyarankan anak muda masa ini jangan terlalu taksub dan alpa dengan kemewahan dan kesenangan yang diperoleh dengan mudah.

“Selaku generasi masa ini, saya harap anak muda di luar sana tidak melupakan sejarah yang memberi kita kesenangan. Kenang kembali pengorbanan mereka dan insafi apa yang kita lakukan,” katanya.

No comments: