Sunday, August 30, 2009

FILEM: ( Kungfu Cyborg ) Robot hasil kajian saintis

FILEM: Robot hasil kajian saintis


FILEM seni bela diri dan sains fiksyen yang menelan belanja hampir AS$10 juta (RM35 juta) ini dikatakan ‘jelmaan’ Transfomers versi Hong Kong oleh sesetengah pengkritik.

Namun ketika berpeluang menontonnya baru-baru ini penulis menganggap ia hanya seakan-akan sama seperti filem Pixar’s Studio, Wall-E.

Bagi penulis, watak robot diberi nama K-1 atau DeMing yang dilakonkan oleh Alex Fong Lik Sun tidak langsung boleh dipadankan dengan Transformers.

Lagipun, robot hasil kajian saintis yang dicipta menerusi sejenis organisma sibernatik ini tidak berubah daripada kenderaan kepada robot, sebaliknya ia lebih kepada manusia berbadan besi.

Bagaimanapun, filem ini tetap mempunyai keistimewaannya sendiri. Begitupun, penulis hanya tidak setuju dengan pendapat yang menyamakannya dengan Transformers.

Kungfu Cyborg arahan Jeff Lau Chun Wai mengisahkan mengenai K-1 dan ia turut diprogramkan dengan naluri untuk bersosial seakan-akan manusia. Dalam masa sama K-1 adalah bahan uji kaji rahsia yang dicipta kerajaan China sebagai senjata sulit mereka.

Bagi menguji tahap sofistikated identitinya, DeMing dihantar ke sebuah kawasan terpencil di mana ia mampu membuat penyamaran dan menguji identiti serta kemampuannya.

Tanpa memberitahu dia sebenarnya robot, penduduk kampung di kawasan berkenaan menjadi rapat dan menjaganya. Bagaimanapun, keadaan menjadi tidak terkawal apabila satu lagi cyborg, K-88 muncul dan menjadikan keadaan huru-hara. Tanpa diketahui umum, K-1 sememangnya menantikan ketibaan cyborg berkenaan.

Selain aksi, filem ini menampilkan beberapa adegan yang tidak dijangka oleh penonton. Namun, tidak perlu penulis menceritakan secara terperinci. Rasanya, ia lebih baik dinikmati oleh penonton.

DATA

FILEM: Kungfu Cyborg

PENGARAH: Jeff Lau Chun Wai

PELAKON: Alex Fong Lik Sun, Eric Tsang, Ronald Cheng dan Wu Jing

GENRE: Aksi / Sains Fiksyen

TAYANGAN: 27 Ogos 2009

No comments: