Sunday, August 30, 2009

Apa cerita...: Di balik runtuhan kota Rom

Apa cerita...: Di balik runtuhan kota Rom

Oleh NOOR FARINA MOHD ASHRUDIN

AL-RISAALAH musim ketiga menerusi episod sembilan jam 6.30 petang ini menceritakan mengenai sebuah kerajaan pentadbiran di Parsi di bawah pemerintahan Cyrus The Great. Baginda terkenal sebagai seorang raja yang adil dan berjaya memerintah sebahagian daripada negara-negara Mesopotamia tanpa pertumpahan darah.

Episod ini turut ke lokasi persemadian raja-raja Parsi yang terletak di Pasargade, Esfahan di Iran. Uniknya pada makam ini ialah ukiran-ukiran ini melambangkan kekuatan dan keangkuhan raja yang digambarkan di dinding-dinding makam.

Antaranya ukiran rakyat sujud kepada Cyrus The Great, pertaruhan antara hamba dan hamba (gladiator) serta pertarungan manusia dan binatang buas.

Kemudian menerusi episod keesokan harinya pula, kru Al-Risaalah berkesempatan singgah melihat kesan runtuhan kota purba Rom di Selatan Turki. Bandar Tarsus, dulunya sebuah kota perdagangan dan persinggahan pedagang rempah dari Asia ke Eropah sekitar 400 tahun sebelum Masihi. Bandar Tarsus ini pernah dijajah oleh banyak kerajaan agung, antaranya Parsi Byzantin, Saljuk dan Empayar Uthmaniyyah.

Al-Risaalah ke Bandar Tarsus untuk menjejaki seorang lagi Nabi berketurunan Bani Israel yang pernah menjadi penasihat agama kepada Raja Babylon ketika itu iaitu Nebuchadnezar.

Ketika itu, Raja Babylon ini terkenal dengan sifat adil, saksama dan tegas dalam pentadbirannya. Orang kepercayaan baginda ketika itu adalah Nabi Daniel a.s.

Kru Al-Risaalah bertuah kerana berjaya menjejaki sebuah masjid yang asalnya adalah gereja. Di sinilah bersemadinya makam Nabi Daniel A.S. yang terletak 10 meter dari aras lantai masjid. Uniknya makam ini dijumpai ketika kerja menyedut selut.

Pihak perbandaran Tarsus berjaya mengesan lokasi ini selepas berlakunya peristiwa bandar Tarsus dibanjiri selut yang melimpahi kawasan Masjid Uluchami. Apabila kerja menggali dan menyedut selut dilakukan, berlaku peristiwa aneh di mana seorang pekerja yang menjalankan tugas menggerudi dan dapati batu yang digerudi itu mengeluarkan abu yang harum.

Ini disahkan sendiri oleh Imam Masjid Uluchami, Imam Camil. Imam ini juga mengesahkan bahawa di sinilah terletaknya makam Nabi Daniel a.s.

Antara bukti kukuh ia makam baginda adalah dengan adanya tanda-tanda Nububuwah iaitu kenabian pada dinding makam iaitu simbol bintang Nabi Daud a.s.

Kru Al-Risaalah dimaklumkan sejak peristiwa banjir itu, masjid ini telah ditutup dari segala aktiviti keagamaan kerana arah kiblat Masjid Uluchami tidak menghala ke Kaabah di Makkah.

Uniknya penemuan makan Nabi Daniel a.s. ini, ia terletak di bawah binaan Kota Rom seluas 20 hektar di bandar Tarsus. Kesan-kesan runtuhan dapat dilihat menerusi tiang-tiang bangunan, lantai mozart, saluran air dan lain-lain.

Jaluran binaan kota Rom ini bukan saja terletak di Tarsus, malah krew Al-Risaalah menjejakinya di bandar Efersus, Cannakale, Konya dan sekitar Turki. Juga ditemui Roman Theatre, gelanggang gladiator, pusat pentadbiran dan kehakiman serta rumah-rumah ibadat.

Kru turut berkesempatan singgah ke Sejirle (bandar mati) untuk melihat kesan runtuhan kerajaan Roman 2000 tahun sebelum Masihi. Turut ditemui ukiran-ukiran batu unik yang menempatkan mayat-mayat pemerintah ketika itu. Batu-batu itu adalah sebuah bungkah batu besar yang diambil dari puncak gunung.

Pastikan anda menonton dokumentari pendidikan Al-Risaalah ini setiap hari sepanjang Ramadan pada jam 6.30 petang kerana banyak lagi kisah-kisah menarik yang akan dipaparkan kepada anda.

No comments: