Sunday, August 30, 2009

CAK: Isteri Asri tutup TV

CAK: Isteri Asri tutup TV

JIKA ramai kawan begitu terasa kehilangan Mohd Asri Ibrahim (Rabbani), apatah lagi isterinya, Nur Jannah Shahadan yang berkongsi hidup dengannya hampir 16 tahun. Siapa tidak sedih kehilangan insan paling dicintai.

Perginya sudah pasti tidak kembali lagi dan membawa rindu yang tidak bertepi. Hanya kenangan yang terus tersemat di sudut hati.

Ketika rakan CAK bertemu Jannah pada satu majlis tahlil untuk arwah baru-baru ini, katanya sehingga sekarang dia tidak menonton televisyen dan mendengar radio kerana belum bersedia melihat kelibat serta mendengar suara arwah menyanyi.

Keadaannya juga tidak berapa sihat dan anak bongsunya, Hamdi Rabbani, 5, juga demam kerana rindukan Abinya.

Namun di depan umum, CAK perhatikan jarang sekali air mata Jannah tertumpah. Ternyata dia wanita yang kuat dan tabah memikul tanggungjawab sebagai ibu dan bapa kepada enam cahaya mata yang masih kecil serta dahagakan belaian seorang bapa.

Pun begitu wajahnya yang muram membayangkan betapa hatinya sarat menanggung rindu terhadap arwah. Pemergian arwah yang terlalu ‘cepat’ selepas rebah di RTM sangat mengejutkan, apatah lagi ketika itu seminggu sebelum Ramadan menjelma.

CAK yakin berkat sokongan ahli kumpulan Rabbani yang lain dan isteri mereka serta kawan arwah, insya-Allah Jannah dapat melalui segala kesedihan itu. Masa akan mengubati kesedihan dan menjadi penawar buat Jannah.

CAK juga difahamkan, setiap hari ada saja kawan dan kenalan arwah ingin mengadakan majlis tahlil untuknya sehingga Rabbani terpaksa menyusun jadual supaya tiada yang berkecil hati.

Semoga kita yang masih dapat bernafas di bumi Allah ini dapat terus sedekahkan al-Fatihah buat arwah dan juga mereka yang terlebih dulu menyahut panggilan Ilahi. Untuk diri kita pula, tambahkan amal kebaikan kerana entah bila, kita pula akan dipanggil menyusuli mereka semua.

No comments: