Sunday, August 30, 2009

FILEM: Lelaki psiko

FILEM: Lelaki psiko

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

KISAH pembunuh yang dipaparkan menerusi pandangan seorang pembunuh yang mempunyai masalah psikologi ini dijelmakan dengan baik oleh sutradaranya, Roy Chow Hin-Yeung.

Membariskan barisan pelakon handalan seperti Aaron Kwok sebagai lelaki psiko yang mudah tersinggung cukup baik. Watak yang digalasnya dalam Murderer bagai serasi dengannya. Meskipun umur aktor ini mencecah 43 tahun, lakonannya masih bertenaga dan bersahaja.

Bagi penulis, watak pembunuh dipaparkan Aaron pasti membuatkan penonton membencinya dalam filem ini. Namun, sesetengah penonton pula bersimpati dengan karakternya.

Bayangkan saja, dalam satu filem pelbagai tanggapan diberi. Mahu apa lagi? Yang pasti, filem ini tidak akan mengecewakan penontonnya, lebih-lebih lagi lakonan Aaron. Malah, pelbagai watak dibawa oleh pelakon dalam filem ini turut dijelmakan dengan baik.

Roy berjaya mencipta fenomena baru menerusi filemnya. Setidak-tidaknya penonton akan percaya pembunuh itu membunuh mangsanya kerana mahu meneruskan kehidupan. Bagaimanapun dalam apa jua kes, pembunuhan itu tetap perkara salah.

Yang penting, Murderer turut menceritakan kisah hitam wataknya. Memaparkan apa yang tersembunyi dalam fikiran pembunuhnya serta menceritakan mengapa dia bertindak kejam menguatkan lagi jalan cerita filem ini. Tambah menarik, penonton pasti teruja apabila setiap adegan pembunuhan dijelmakan dengan baik, seakan-akan benar terjadi.

Bagaimanapun, sesetengah penonton pasti tidak akan selesa menonton filem ini kerana adegan seperti itu. Begitupun, dalam sebuah cerita mengenai pembunuhan, elemen realistik harus ada supaya peminatnya tidak hampa dan bosan menontonnya.



DATA

FILEM: Murderer

PENGARAH: Roy Chow Hin-Yeung

PELAKON: Aaron Kwok, Chin Ka-Lok, Josie Ho, Koon Tai Chan, Ning Chang, Siu Fai Cheung dan Wong You-Name

GENRE: Aksi / Thriller

TAYANGAN: 27 Ogos 2009

No comments: