Sunday, August 30, 2009

Gayah Gebu: Jaja kisah peribadi di alam siber

Gayah Gebu: Jaja kisah peribadi di alam siber


ALHAMDULILLAH... sudah masuk hari kesembilan kita berpuasa. Alhamdulillah juga, belum ada artis kita yang masuk surat khabar gara-gara tak berpuasa, ditangkap khalwat, ditahan kerana air kencing positif dadah atau dikejar penguatkuasa agama ketika membeli nombor ekor.

Gayah harap sepanjang Ramadan ini tiada kisah keburukan artis kita terpampang di muka depan akhbar. Kalau dah rasa perangai memang tak boleh ubah, cubalah bertahan sepanjang Ramadan ini.

Manalah tahu, dapat hidayah. Daripada perangai buruk dapat ubah jadi artis yang baik. Bertambahlah lagi artis yang ‘baik-baik’ selepas Ramadan ini.

Maaflah kalau Gayah memulakan bicara dengan ayat biasa. Tiada carutan dan tiada herdikan. Faham-fahamlah sendiri. Gayah juga seorang manusia yang mahu keberkatan dan rahmat daripada yang Esa sepanjang Ramadan ini.

Apapun, atas rasa tanggung jawab, apabila ada yang tidak kena, Gayah kena tegur juga. Cuma, kali ini kena tegur elok-elok.

Bukannya Gayah tak pernah tegur artis ini. Sudah beberapa kali Gayah menulis mengenai sikap artis ini. Siap kena carut lagi. Opsss!

Baru-baru ini dia buat hal lagi. Habis semua kisah peribadi kamu ceritakan di alam siber. Dik... takkan tak tahu, mendedahkan kisah peribadi di alam siber ini tinggi risikonya.

Gayah tak kisah kalau kisah peribadi itu hanya membabitkan diri sendiri. Ini cik adik tulis kisah yang ada kaitan dengan orang lain. Tak fikir ke perasaan orang yang dikaitkan dengan kisah peribadi awak itu?

Dulu, apabila wartawan tanya, kunci mulut dan kadangkala pandai pula main wayang. Tapi, entah bagaimana secara rela hati kau kongsi kisah peribadi itu di alam siber. Motif?

Cukuplah dik... jangan buat benda yang boleh memalukan diri sendiri. Sampai bila awak nak dibenci, dikritik dan dijadikan bahan umpatan di forum tertentu di Internet.

Walaupun Gayah kadangkala menyampah dengan kamu, tidak bermakna Gayah menyampah untuk selama-lamanya. Gayah sedar Gayah ini bukan maksum.

Gayah tegur untuk kebaikan. Masih jauh lagi perjalanan kamu. Apalah gunanya kalau dikurniakan dengan wajah yang cantik dan bakat jika akhirnya sia-sia gara-gara sikap sendiri.

No comments: